شماره: 510638 تاریخ : 1399/01/23-03:15:09

وزیر اقتصاد:

بازار سرمایه مانع ورود نقدینگی به بازارهای غیرمولد شده است

وزیر اقتصاد گفت: بازار سرمایه با عملکرد مناسب خود از ورود بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور به بازارهای سرگردان جلوگیری کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، فرهاد دژپسند در نشست معاون اول رئیس جمهور با معاونان و مدیران وزارت اقتصاد گفت: اگر بازار سرمایه عملکرد مناسبی داشته باشد، عامل مناسبی برای جذب سرمایه‌های سرگردان و ثبات بخشی به بازار است.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد دامنه وسیعی از فعالیت‌ها را پوشش می‌دهد گفت: این وزارتخانه مأموریت‌های گسترده‌ای دارد بنابراین نمی‌توانیم بگوییم در بهبود و یا مشکلات اقتصادی بی تقصیر هستیم.

اگر در بودجه خوب عمل کنیم نیاز به استقراض نخواهیم داشت

دژپسند افزود: هیچ دستگاهی در امر تورم، کنترل کننده نیست، اما اگر در بودجه خوب عمل کنیم نیاز به استقراض نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای رشد و جهش تولید ابزارهای متعددی داریم که یکی از این ابزارها فرآیند تسهیل برای مودیان مالیاتی است به گونه‌ای که سال گذشته با بخشنامه بخشودگی مالیاتی اگرچه 20 هزار میلیارد تومان بخشودگی مالیاتی داشتیم، اما از محل همان بخشنامه 10 هزار میلیارد تومان عایدی داشته ایم.

بورس باید تکیه گاه تأمین مالی باشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر از بورس به عنوان تکیه گاه تأمین مالی استفاده شود بسیاری از مشکلات تأمین مالی به ویژه در حوزه سرمایه در گردش حل می‌شود.

دژپسند افزود: اگر چه یکی از اولویت‌های ما درآمدزایی برای دولت است، در حوزه سرمایه گذاری خارجی توجه ما فقط پرکردن شکاف بازار سرمایه نیست بلکه سرمایه گذاری خارجی یکی از ابزارها و کانال‌های انتقال فناوری است.

وی گفت: در حوزه بهبود و روان کردن فضای کسب و کار، امسال دادگاه‌های تجاری را با هماهنگی قوه قضائیه راه اندازی می‌کنیم ضمن این که پنجره واحد الکترونیکی را اجرایی می‌کنیم تا سرمایه گذار بدون مراجعه فیزیکی فقط در دفتر کارش بتواند مجوزهای لازم را دریافت کند چرا که اعتقاد داریم فعال اقتصادی برای کسب مجوز نباید هزینه و زمان اضافه متحمل شود.

وزیر اقتصاد با بیان این که راه میان بر برای افزایش جهش تولید و اقتصاد کشور، اقتصاد هوشمند است گفت: در زیر مجموعه وزارت اقتصاد اگر مالیات ستانی به صورت هوشمند صورت گیرد همه مودیان استقبال خواهند کرد و اگر خزانه داری هم هوشمند شود، که البته فرآیند این کار را آغاز کردیم همه خریدهای دولتی باید در محیط الکترونیکی انجام شود.

70 درصد بانکداری کشور باید الکترونیکی باشد

وی با بیان این که 70 درصد بانکداری کشور باید الکترونیکی باشد گفت‌: اگر بانکداری دیجیتال تحقق یابد مشتری‌های فرآیندهای قبل و بعد در محیط الکترونیکی ورود می‌کنند.

دژپسند با اشاره به این که امروزه 58 درصد فرآیند گمرک در کریدور غرب انجام می‌شود گفت: اگر گمرک هوشمند شکل گیرد اتفاق بزرگی در رویه‌های گمرکی اتفاق خواهد افتاد.

وزیر اقتصاد با بیان این که رویکرد دیگر وزارت اقتصاد مولدسازی دارایی‌های دولت در معنی عام آن است گفت: دارایی‌های دولت، با ارزش سال 97، 7 هزار هزار میلیارد تومان است ضمن این که ارزش به روز نشده شرکت‌های دولتی نیز 2 هزار و 800 میلیارد تومان است البته دارایی‌های راکد آنقدر زیاد است که سر آدم از دیدن آن‌ها درد می‌گیرد. این موضوع حتی در واحدهای زیرمجموعه ما هم وجود دارد بنابراین اگر مجموعه تاریخی را در زیرمجموعه خود به میراث فرهنگی واگذار کنیم و یا دیگر مجموعه‌های قابل واگذاری را بفروشیم، فروش آن بسیاری از رویه‌های را بهبود خواهد بخشید.

وی گفت: املاک بزرگی در تهران داریم که اگر آن را احراز کنیم و در بورس کالا بفروشیم به ثروت تبدیل خواهد شد.

دژپسند افزود: با اختیار و الزامات قانونی که داریم آمادگی داریم اقتصاد کشور را اهرمی برای جهش تولید قرار دهیم.

وی گفت: اگر مناطق آزاد را به کارکرد اصلی خود برسانیم بسیاری از دغدغه‌های ما حل می‌شود که البته تحقق آن نیازمند حمایت‌های دولتی و عزم و اراده دستگاه‌ها و سازمان هاست.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بازار-سرمایه-مانع-ورود-نقدینگی-به-بازارهای-غیرمولد-شده-است.bos