شماره: 6512 تاریخ : 1391/07/12-09:04:57

بازار تصنعی ارز را جمع و جور می کنیم

وزیر اقتصاد،

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بازار مکاره ارز را جمع می‌‌کنیم، گفت:‌ در حال حاضر روزی ۱۰۰ میلیون دلار در مرکز مبادلات ارزی معامله می‌شود.

 

خبرگزاری فارس: بازار مکاره ارز را جمع می‌کنیم/ روزی۱۰۰میلیون دلار معامله در مرکز مبادله ‌ارزی

به گزارش بانک و صنعت، سیدشمس‌الدین حسینی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی در روزهای اول روزی 6 تا 10 میلیون دلار معامله می‌شد و امروز این رقم به 100 میلیون دلار رسیده و هدف شفافیت و حذف رانت در بازار ارز و از بین بردن بازار مکاره و سفته‌‌‌بازی ارز است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در شرایط یک جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت:‌ در جنگ اقتصادی حلوا پخش نمی‌کنند و همان رانت‌خواران بازار می‌خواهند به این مرکز مبادلات مراجعه ‌کنند.

وی افزود: هدف مرکز مبادلات ارزی شفافیت در بازار است؛ گرچه شفافیت تاکنون ضعف داشته، اما این مرکز دنبال رانت‌زدایی و حصول اطمینان به تأمین ارز برای کالاهای اساسی کشور است.

حسینی تاکید کرد: بنده به عنوان وزیر اقتصاد دلم درباره تامین کالاهای اساسی کشور قرص و محکم است و هیچ گاه معیشت مردم را به این تلاطم‌ها نمی‌سپاریم. هم‌چنین وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را فراهم می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت دنبال سودجویی از افزایش قیمت ارز است، گفت: نهادهای نظارتی در کشور مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات داریم که تاکنون هیچ گزارشی در مورد سودجویی دولت از نوسان بازار ارز ارائه نکرده‌اند.

حسینی، تاکید کرد: بنده به عنوان سخنگوی دولت و خزانه‌دار کل کشور این را تکذیب می‌کنم که دولت به دنبال سودجویی بوده و دستگاه‌های نظارتی تاکنون تذکر به ما نداده‌اند و یا به جایی اعلام نکرده‌اند. اگر کسانی می‌گویند دولت به دنبال سودجویی است مستندات خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه دولت نمایندگی ملت را بر عهده دارد، گفت:‌ ما به هیچ وجه دنبال کاهش ارزش پول ملی نیستیم. کسانی که می‌گویند ارزش دلار 900 تومان باشد، وقتی می‌گوییم راهکار چیست، می‌گویند یک کاری بکنید به این رقم برسد!

وزیر اقتصاد تاکید کرد: قویاً تکذیب می‌کنم که دولت دلاری را بالاتر از نرخ مرجع 1226 تومان فروخته باشد و باید جلوی اظهارنظرهایی که بدون پشتوانه می‌گویند دولت دنبال سودجویی است، گرفته شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد شرایط جنگ اقتصادی گفت: شاخص‌های بزرگ را کنار هم قرار دهیم. در اروپا بحران‌های پیاپی در بازار سهام وجود دارد، اما در کشور ما شاخص کل بازار سهام 11 درصد رشد داشته و در میان مدت حجم مبادلات روزانه بورس به بیش از 180 میلیارد تومان رسیده درحالی که این رقم قبلا 20 میلیارد تومان در روز بود


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/بازار-تصنعی-ارز-را-جمع-و-جور-می-کنیم.bos