شماره: 311489 تاریخ : 1396/09/27-03:47:52

ایجاد سامانه های اطلاعاتی بسترساز عدالت مالیاتی

شفافیت در عملکرد و قوانین اقتصادی، متضمن سلامت اقتصادی و اجتماعی در جامعه و ایجاد اعتماد متقابل میان دولت و شهروندان است. عدم شفافیت اقتصادی نیز به نوبه خود راه را بر تحقق عدالت مالیاتی می‏ بندد; چرا که اطلاعات شفاف در هر حوزه‏ای اولین لازمه اجرای عدالت است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور، یکی از راهکارهای رهایی از اقتصاد غیر شفاف، اصلاح و بهبود ساختار نظام مالیاتی کشور است. پیش نیاز اصلاح نظام مالیاتی نیز یک سیستم اطلاعاتی جامع است چرا که با نبود اطلاعات جامع، عدالت مالیاتی ایجاد نمی‏شود. راه حل رفع این مشکل ایجاد شفافیت در اقتصاد ، دسترسی نظام مالیاتی به اطلاعات و نظام مند کردن سیستم‏ها است از این رو صورت معاملات فصلی سندی مهم درنظام اقتصادی کشور است. زیرا اطلاعات مندرج در آن، زمینه‏ ساز شفافیت اقتصادی وتامین کننده عدالت مالیاتی است. 

براساس ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم به منظور شفافیت فعالیت اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی ، سرمایه ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می شود.
وزارتخانه ها، موسسات دولتی، شهرداری ها،موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه فوق را در اختیار دارند و یا به نحوی موجبات تحصیل درآمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می آورند، موظفند اطلاعاتی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قراردهند از جمله این اطلاعات ، اطلاعات هویتی،اطلاعات معاملاتی اشخاص،اطلاعات مالی، پولی ، اعتباری و سرمایه ای اشخاص و سایر اطلاعات فعالیت های اقتصادی که با پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی و تصویب هیات وزیران به موارد مزبور اضافه خواهد شد.
سازمان امورمالیاتی کشور، درراستای اجرای سیاست های دولت مبنی بر توسعه خدمات الکترونیکی ، با پیاده سازی طرح جامع مالیاتی وشفافیتی که ارسال صورت معاملات فصلی درمبادلات اقتصادی به همراه دارد بستر مناسبی را برای رعایت عدالت و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور فراهم می کند. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ایجاد-سامانه-های-اطلاعاتی-بسترساز-عدالت-مالیاتی.bos