شماره: 313636 تاریخ : 1396/10/22-08:26:21

یادداشت

اهمیت مدیریت ریسک های مالی و مدیریتی در اقتصاد خانوارها و بنگاههای اقتصادی

قسمت اول

بانک و صنعت؛ راستش مدتها بود که بطور شخصی و بر اساس علاقه شغلی در حال پیدا نمودن و مطالعه کتب و مقالات مربوط به ریسک های مدیریتی و مالی هستم .

از آنجاییکه بسیاری از مباحث مالی در سطح خرد و کلان ارتباط مستقیمی با علم اقتصاد و نظریه های مختلف  کارشناسان حوزه اقتصادی دارد و زمینه تحصیلی و حرفه ای من نیز ارتباطی با علم اقتصاد ندارد ,لاجرم از نوشتن یادداشت در زمینه ریسک های مالی اجتناب مینمایم .اما از منظر ریسک های مدیریتی که مبتنی بر دانش مدیریت و تجارب آن است تا اندازه ای امکان به تصویر کشیدن این نوع از ریسک ها از منظر یک کارشناس مطالعات ریسک وجود دارد .

 

اما بطور کلی آنچه مسلم است اصولا در بین کارشناسان یک حوزه تخصصی همیشه اختلاف نظر وجود دارد و اساسا کمتر کارشناسی در حوزه های تخصصی را میتوان یافت که بین خود آنها اختلاف نظر و دیدگاه وجود نداشته باشد .

مثلا در علم بیمه گری که نگارنده آشنایی مختصری با آن به سبب سالها حضور در این بخش را دارم , بقدری دایره دانش و تخصص در بخش صنعت بیمه  وسیع و پویا و دارای شاخه های متنوع است که هرگز یک کارشناس بیمه به تنهایی  نمیتواند در تمامی این شاخه ها و رشته های آن از لحاظ دانش و تجربه به حد کمال و نهایت برخورداری از اطلاعات و دانش فراگیر و تسلط برسد.!!!!!

 

برای همین علت است که همواره اختلاف نظر و دیدگاه در بین مدیران و کارشناسان رشته های مختلف بیمه ای وجود دارد و همین اختلاف دیدگاهها نیز سرانجام تاثیر و نتیجه خود را در حین انجام وظایف شغلی و سازمانی و برون داد سیستم های تحت کنترل اشخاص متخصص با دیدگاههای متفاوت و مدیران با رویکردهای مختلف را هویدا میکند.

 

در سایر علوم و تخصص ها نیز این گونه اختلاف نظرات و باور به مکتب ها و رویکردها و نظریه های  مختلف  تخصصی  وجود داشته و دارد و این موضوع در دنیای واقعی و زندگی بشر طبیعی است و از ازل تا ابد این رویه بوده و خواهد بود.

 

تا آنجا که اطلاع دارم، علم اقتصاد نیز به شاخه ها و مکتب ها و نظریه های مختلف تقسیم میشود که همین موضوع ,بیانگر وجود اختلافات در  تعبیرهای مختلف دانشمندان علم اقتصاد از نحوه پیاده سازی و اداره امور اقتصادی در جوامع و کشورهای مختلف و نیز در نظام اجرایی بخش های مختلف اقتصادی در کشورها  و برنامه ریزی توسعه و بودجه بندی سالانه و استراتژیک کشورها میباشد.

 

این مقدمات را گفتم تا در قسمت های دیگر این سلسله از یادداشت ها ,بگویم قصد دارم بدون اینکه مدعی تسلط بر علم اقتصاد و نظریه های وسیع موجود در آن باشم صرفا با تکیه بر رویکردهای مدیریتی و ظرفیت های مطالعاتی صورت پذیرفته در صدد تبیین مدیریت ریسک های مدیریتی و تاثیر آن بر روند موفقیت یا عدم موفقیت اقتصاد خانوار و بنگاههای خرد اقتصادی نقطه نظراتی را مطرح تا انشاالله از سوی صاحب نظران و کارشناسان  محترم مورد نقد یا تکمیل  قرار گیرد...

 

ادامه دارد ...


 

 

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
حمیدرضا حاجی اشرفی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اهمیت-مدیریت-ریسک-های-مالی-و-مدیریتی-در-اقتصاد-خانوارها-و-بنگاههای-اقتصادی.bos