شماره: 348377 تاریخ : 1397/02/17-04:07:20

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی مطرح کرد؛

انعقاد قرارداد توسعه میدان مشترک یاران در قالب قرارداد آی پی سی

تولید تجمعی میدان یاران جنوبی از مرز یک میلیون و 200 هزار بشکه گذشت

همایون کاظمینی، میدان یاران در نقطه صفر مرزی و در 130 کیلومتری جنوب غرب اهواز با میدان مجنون عراق مشترک است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، همایون کاظمینی، مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی در حاشیه دومین روز از بیست و سومین نمایشگاه نفت،‌گاز ،‌ پالایش و پتروشیمی در نشست خبری گفت: به زودی شاهد انعقاد قرارداد توسعه یاران شمالی و جنوبی در قالب مدل‌های جدید نفتی ( آی پی سی) خواهیم بود.

 وی افزود، میدان یاران در نقطه صفر مرزی و در 130 کیلومتری جنوب غرب اهواز با میدان مجنون عراق مشترک است.

کاظمینی با اشاره به همجواری این میدان با میدان یاران شمالی و تا حدودی از آزادگان جنوبی برآورد اولیه از نفت این میدان را 800 میلیون بشکه نفت درجا دانسته و گفت: با مطالعات اولیه از سال 91-92 توسعه این میدان را آغاز و به علت کمبود اطلاعات با حفر دو چاه توصیفی اطلاعاتمان را تکمیل کردیم.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی بیان کرد،  با نهایی سازی اطلاعات اقدام به حفاری 18 حلقه چاه کردیم و طبق پیش‌بینی اولیه با تولید از لایه فهلیان و سروک که تولید 24 تا 25 هزار بشکه‌ای نفت را در دستور کار داشتیم بعد از انجام مطالعات به تولید همین میزان بشکه نفت اما از لایه‌های سروک و گدوان مبادرت ورزیدیم.

وی با اشاره به گذشت 14 ماه از اتمام حفاری چاه‌ها و آماده بودن 18 حلقه چاه، بیان کرد: اکنون از لایه سروک به تولید زود هنگام 10 هزار بشکه نفت دست یافته ایم و به زودی در صدد نصب تاسیسات سر چاهی خواهیم بود.

کا‌ظمینی تصریح کرد: بر اساس اعلام شرکت ملی نفت؛ قرارداد توسعه این میدان با یک شرکت خارجی و یک شرکت ایرانی به نام پرشیا در حال نهایی شدن است، از این‌رو می‌توان گفت که به زودی شاهد انعقاد قرارداد توسعه یاران شمالی و جنوبی در قالب مدل‌های جدید نفتی ( آی پی سی) خواهیم بود.

وی ادامه داد: تا نهایی شدن این قرارداد ما شروع به نصب این تاسیسات کرده‌ایم، بر همین اساس ظرف چند ماه آینده، یعنی نیمه دوم امسال 25 هزار بشکه نفت را وارد مدار خواهیم کرد.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی با تاکید بر اینکه توسعه میدان یاران جنوبی به طور تمام و کمال از طریق شرکت‌های ایرانی و منابع داخلی انجام شده است، اشتغال زایی ناشی از این طرح را از زمان راه اندازی دکل‌ها بالغ بر 900 نفر دانست.

کاظمینی اعلام کرد که تولید تجمعی میدان یاران جنوبی از مرز یک میلیون و 200 هزار بشکه گذشته است و در توضیح آن گفت: تولید یک میلیون بشکه در روز از 6 حلقه چاه فعلی قطعی بود و طبق آمارهای چند روز اخیر این تولید تجمعی از مرز یک میلیون و 200 هزار بشکه گذشته است چرا که آمار واقعی روزانه تولید ما بالای 12 هزار بشکه بوده است.

مجری طرح یاران جنوبی به برخی اقدامات جانبی در این پروژه از جمله پاک‌‌سازی محدوده میدان مین، احداث جاده و سلرها، تجهیز منطقه به زیرساخت‌هایی مثل برق و مخابرات اشاره کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن این پروژه در محدوده هورالعظیم تمام ضوابط مورد نظر محیط زیست رعایت شده است. همچنین برای اولین بار با همکاری محیط زیست استان خوزستان و محیط زیست کل کشور محل دفن زباله مشخص و ساخته شد.

 کاظمینی در پایان به مسئولیت دفتر هماهنگی جنوب شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به او سپرده شده است درباره این دفتر جدید اشاره کرد و گفت: برای هماهنگی بیشتر با مجموع ذینفعان پروژه های نفتی در نهادها و ادارات استان خوزستان از جمله استانداری، محیط زیست، منابع‌طبیعی و جلوگیری از اتلاف زمان، دفتر پشتیبانی جنوب شکل گرفته و من مسئولیت آن را دارم.

 

همایون کاظمینی

 

همایون کاظمینی

 

همایون کاظمینی

 

همایون کاظمینی

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/انعقاد-قرارداد-توسعه-میدان-مشترک-یاران-در-قالب-قرارداد-ای-پی-سی.bos