شماره: 348355 تاریخ : 1397/02/17-01:09:40

انعقاد 10 قرارداد جدید نفتی تا مهر امسال/500 میلیون فوت مکعب به ظرفیت فاز 14 پارس جنوبی اضافه شد

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه از امضای 10 قرارداد جدید نفتی در قالب مدل IPC خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در حاشیه دومین روز از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: در زمینه قراردادهای بالادستی، سال گذشته 3 قرارداد منعقد شد و در آینده نزدیک قرارداد چهارم نیز به امضا خواهد رسید.

وی گفت: در تلاشیم تا پایان شهریور و اوایل مهر ماه تعداد قراردادهای نفتی را به 10 مورد برسانیم. البته این تعداد قرارداد مشمول توسعه 15 میدان خواهد بود، بطوریکه برخی از قراردادها توسعه 2 تا 3 میدان را در بر خواهد گرفت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه افزود: البته مذاکره برای توسعه ده میدان نفتی دیگر تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای انجام مطالعات و مناقصات زمانی به طور انجامیده و پس از آن کار توسط پیمانکاران شروع خواهد شد افزود: به موازات این اقدام شرکت ملی نفت طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت از حوزه‌های نفت‌خیز در دستور کار قرارداده است.

منوچهری افزود: شرکت نفت فلات قاره، شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت‌ مناطق مرکزی از جمله مناطقی است که برای این طرح در نظر گرفته شده‌اند.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه بیان کرد: برای این طرح 35 پروژه تعریف شده و اهداف آن مشخص شده است تا در نهایت منجر به حفظ و افزایش تولید شود.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور و حفاری چاه، سکوها و خطوط انتقال مربوط می‌شود افزود: برآورد اجرای این پروژه 6 میلیارد دلار است که منابع‌ آن نیز فراهم شده است البته این طرح در حوزه کار شرکت‌های داخلی به سرانجام خواهد رسید.

منوچهری افزود: در تلاشیم تا پایان شهریور ماه عمده این طرح‌ها را به قرارداد برسانیم که البته مناقصات آنها نیز شروع شده است. تحقق این مهم می‌تواند رونق بخش صنعت نفت باشد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان اینکه تعداد دکل‌های همزمانی که باید در پروژه به کار گرفته شود صد دکل خواهد بود و این موضوع معادل کل دکل‌هایی است که در کشور آماده کار است، بنابراین کار بسیار گسترده ای در حال انجام است.

وی افزود: این کار بر اساس حمایت از پیمانکاران، کالای ایرانی انجام می‌شود.

منوچهری افزود: طبق دستورالعمل وزیر نفت اقلامی که برای اجرای این پروژه همانند لوله جداری، لوله‌ای نفت در داخل چاه از آن جریان می‌ِیابد و ... عمدتا در داخل ساخته خواهد شد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه اضافه کرد: البته خطوط جریانی، خطوط انتقال و سایر اجزای مورد نیاز همچون سکوها، پکیج‌های مرتبط با سکوها، سیستم فراورشی و ... به طور عمده در شرکت‌های ایرانی ساخته‌ خواهد شد.

وی با اشاره به مشخص شدن لیست کالاها افزود: این لیست جزئی از اسناد پیمان‌نامه‌ها خواهد بود به طوری که شرکت های طرف قرارداد ملزم به استفاده از انها خواهند بود.

منوچهری گفت: این مهم منجر به رشد و رونق در کارگاه ها می‌شود البته برخی از کالاهای درج شده در لیست مذکور جز ده گروه کالایی هستند و اگر جایی ظرفیت داخلی جواب‌گو نبوده و نیازمند به جدیدترین نوع تکنولوژی باشیم این موضوع را با واردات برطرف خواهیم کرد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه گفت: با تحقق این مهم ده‌های هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد و از امضای قرارداد تا زمان اجرا دو سال زمان به طول خواهد کشید.

 وی با بیان اینکه پروژه پارس جنوبی دارای دو بخش هیدرو کربوری و غیر هیدروکربوری است، افزود: تکمیل پروژه پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفته و به دنبال راه‌اندازی فازهای 13، 14، 22، 23 و 24 هستیم.

منوچهری با بیان اینکه یک فاز دریایی فاز 14 پارس جنوبی طی یک الی دو روز قبل وارد مدار شده است، افزود: با تحقق این امر 500 میلیون فوت مکعب گاز به ظرفیت فاز 14 پارس جنوبی اضافه شده و در چند ماه آینده با اضافه شدن 500 میلیون فوت مکعب گاز دیگر فاز 14 پارس جنوبی ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز را به تولید اضافه خواهد کرد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه ادامه داد: در اوایل مهر ماه یک فاز از فازهای 13، 22 و 24 وارد مدار تولید خواهند شد و تا پایان سال با راه‌اندازی فاز دوم فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی شاهد افزایش 25 میلیون فوت مکعبی روزانه خواهیم بود.

وی ادامه داد: با تحقق این موارد معادل 5 فاز از پارس جنوبی وارد مدار شده و دویست هزار بشکه معیانات گازی به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد.

منوچهری با بیان اینکه پروژه فاز 11پارس جنوبی توسط توتال و شرکا در حال اجرا است، افزود: پروژه توسعه فرزاد بیست تا چند ماه آینده به شرکت ONG هند واگذار خواهد شد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با اشاره به اجرای خط لوله 40 اینچی اتان در پارس جنوبی افزود: خط لوله‌ای از پارس دو به پارس یک حدود 70 کیلومتر به انتقال اتان خواهد پرداخت که با این مهم کمبود اتان در طرح پتروشیمی سایت دو عسلویه برطرف خواهد شد،‌ در تلاشیم ظرف دو تا سه ماه آینده این خط لوله را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه مشعل‌سوزی فاز دو و سه پارس جنوبی توسط یک کنسرسیوم ایرانی و خارجی در حال بررسی و اجرا است افزود: ده پروژه دیگر در همین زمینه در پارس جنوبی در دست اقدام است که در سایه اجرای آن حجم قابل توجهی از گردش کاری آثار آن هویدا خواهد شد.

منوچهری با بیان اینکه در غرب کارون مراحل تکمیل توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در حال انجام است افزود:‌با طرح فرآورش نفتی 50 هزار بشکه دیگر به ظرفیت تولید در این بخش اضافه خواهد شد. همچنین تلمبه تقویت فشار در این بخش در حال تکمیل است.

 

خط انتقال هزار کیلومتری گوره به جاسک با سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری در حال انجام است

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان اینکه شرکت توسعه و مهندسی نفت (متن) پروژه هایی در رابطه با توسعه جاسک یعنی خط انتقال هزار کیلومتری گوره به جاسک در دستور کار دارد، افزود: با دو کارخانه قرارداد بسته و یکی دیگر نیز به زودی منعقد خواهد شد. البته مناقصات در حال نهایی شدن است و ده میلیون بشکه ذخیره در جاسک ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه توسعه در جاسک به روش BOT با یک شرکت در حال انجام است، افزود: رقمی به میزان سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در جاسک انجام خواهیم داد که اعتبار آن تامین و با اشتغال‌زایی نیروی کار ایرانی به کار گرفته خواهد شد.

 

طرح مطالعه مخازن نفتی و بازسازی تاسیسات فرسوده

منوچهری با بیان اینکه طرح گسترده‌ای در حال مرحله مطالعاتی است افزود: مطالعه کل تاسیسات سطحی بویژه در مناطق نفت خیز جنوب برای بازسازی تاسیسات فرسوده در حال انجام است که بعد از اتمام مطالعات تحقق و اجرای ان صورت خواهد گرفت.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه ادامه داد: طرح مطالعات مخازن نفتی برای آن دسته از مخازنی که در قالب قراردادهای جدید نفتی یعنی IPC قرار می‌گیرند مشمول این طرح از مطالعات خواهند بود.

وی با بیان اینکه 14 بلوک اکتشافی جدید برای شرکت‌های بین‌المللی به مناقصه گذاشته شده افزود: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ایستگاه تقویت فشار و سیستم‌های افزایش تولید که حجم قابل توجهی از کار را تشکیل می‌دهند در قالب قراردادهای ITC ابراز تمایل کرده‌اند.

منوچهری گفت: مراحل طراحی خط انتقال به عمان انجام شده با دولت عمان در حال توافق هستیم و با شرکت‌های بین المللی برای انجام این طرح مذاکره می‌کنیم.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه گفت: مجموعه این طرح‌ها حدود هشتاد طرح است که شرکت ملی نفت درگیر آنها شده و امید می‌رود با سرعت بیشتری به سرانجام برساند.

وی با بیان اینکه سه تا چهار درصد از اعتبارات بر اساس قانون بودجه و تکلیف مجلس و دولت در قالب طرح‌های عمرانی یعنی ساخت بیمارستان راه و ... صرف آبادانی و عمرانی مناطق نفتی می‌شود.

منوچهری با تأکید بر کاهش وابستگی به سوخت مایع و افزایش امکان صادرات، افزود: با تحقق خط صادراتی گاز به عراق و دیگر کشورهای همجوار که در حال بررسی است پتانسیل برای افزایش صادرات گاز بیشتر و دیگر نیازی به واردات گاز نخواهیم داشت.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه بیان کرد: هم اکنون میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها ده تا 12 درصد است که امیدواریم امسال نسبت به کاهش آن اقدام کنیم چرا که این موضوع ضمن رشد اقتصادی برای منافع کشور نیز مثمر خواهد بود.

 

ساخت سکوها و خطوط لوله فاز 11 پارس جنوبی در حال انجام است

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه درباره آخرین وضعیت پیشرفت فاز 11 پارس جنوبی به رهبری توتال گفت: مناقصات مربوط به بخش ساخت لوله و سکوها در حال برگزاری و انجام است. خرید ورق‌های لازم برای ساخت لوله‌های مربوط به این پروژه انجام شده و تولیدات مربوط به آن نیز در حال انجام است.

وی افزود: توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم نتیجه مناقصات و روند انجام ان را به شرکت ملی نفت یعنی کارفرما ارائه داده است تا بررسی‌های لازم در ارتباط انجام شود.

منوچهری با بیان اینکه تمامی مراحل ساخت تجهیزات با هزینه توتال انجام شده است، افزود: مراحل ساخت در این بخش از پروژه مربوط به حوزه سکوها و خطوط لوله است که تا کنون مشکل خاصی در این زمینه رخ نداده است.

 

جبران افت تولید شرکت نفت فلات قاره با اجرای چهار پروژه

وی درباره آخرین وضعیت تولید و توسعه میدان های تحت مدیریت شرکت فلات قاره، گفت: افت تولید میادین مربوط به شرکت نفت فلات قاره تقریبا شدید است به همین دلیل چهار پروژه به نام‌های رشادت، رسالت، فروزان و سیری تعریف کرده‌ایم تا بر اساس مطالعات مربوط به بهبود وضعیت مخازن و در نهایت اصلاح این رویه را انجام دهیم.

منوچهری ادامه داد: مناقصات مربوط به سیری در حال اجرا است و قصد داریم طی مذاکراتی پروژه رشادت را به شرکت صدرا و قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کنیم.

 

نشست خبری غلامرضا منوچهری

 

نشست خبری غلامرضا منوچهری

 

نشست خبری غلامرضا منوچهری

 

نشست خبری غلامرضا منوچهری

 

نشست خبری غلامرضا منوچهری

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/انعقاد-10-قرارداد-جدید-نفتی-تا-مهر-امسال500-میلیون-فوت-مکعب-به-ظرفیت-فاز-14-پارس-جنوبی-اضافه-شد.bos