شماره: 447243 تاریخ : 1397/11/07-03:32:52

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت:

آمار سرقت از خطوط لوله نفتی کذب است

مدتی است که اخباری مبنی بر قاچاق سوخت از خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی شنیده می‌شود، اما مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در این باره می‌گوید: پایش وضع خطوط لوله ازسوی متصدیان مربوط سبب می‌شود که برداشت از خطوط در لحظه اول مشخص و متوقف شود؛ در نتیجه می‌توان دریافت که آمار هنگفت دزدی از خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کذب است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عباسعلی جعفری‌نسب درباره اخبار منتشر شده از قاچاق سوخت با دزدی از خطوط لوله گفت: در مورد قاچاق سوخت به صورت مستقیم اطلاعی ندارم، اما آن چیزی که در خصوص برداشت از خطوط مطرح می‌شود، بسیار اغراق‌آمیز است، زیرا در صورت برداشت از خطوط با توجه به پایش وضعیت، متصدیان متوجه می‌شوند و با برداشت از خطوط مقابله می‌کنند.

وی اظهار کرد: بر این اساس قاچاق از طریق خطوط لوله تقریبا غیرممکن است و می‌تواند از درگاه‌های دیگری انجام شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: با توجه به مشخص بودن مقدار ورودی و خروج فرآورده‌ها از خطوط لوله می‌توان دریافت که آمار هنگفت دزدی از خطوط لوله کذب است.

جعفری‌نسب همچنین درباره اقدام‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز گفت: یکی از برنامه‌های اصلی شرکت در جهت افزایش کیفیت پایش وضعیت خطوط است.

وی افزود: به‌تازگی نیز طرح اطلاعات جغرافیایی خطوط کامل شده است که به بررسی نقاط مختلف خطوط لوله و دریافت اطلاعات دقیق و سریع کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: همچنین روی پروژه‌های مختلفی در راستای ساخت قطعات و تجهیزات با کمک شرکت‌های داخلی به صورت جدی کار می‌شود.

جعفری‌نسب در پاسخ به اینکه آیا شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، واردات لوله انجام می‌دهد، گفت: این شرکت در سال‌های پس از انقلاب اسلامی لوله وارد نکرده است.

وی افزود: ممکن است سازندگان لوله‌ برخی از مواد اولیه را از کشورهای خارجی وارد کنند، اما لوله‌ها سرانجام از شرکت‌های ایرانی خریداری می‌شوند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت همچنین در ادامه اظهار کرد: افزون بر این، تجهیزات پیچیده‌ای مانند سیستم‌های کنترل توربین‌ها اخیرا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بومی‌سازی شده است، بر این اساس می‌توان دریافت که ما هیچ وقت به دنبال خرید از خارج نیستیم.

جعفری‌نسب درباره مشکلات ایجاد شده پس از تحریم‌ها نیز گفت: پس از تحریم‌ها خرید برخی تجهیزات مورد نیاز توربین‌ها به مشکل برخورده است، زیرا پشتیبانی شرکت‌های اصلی دیگر وجود ندارد، اما با کمک سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در تلاشیم کمبودهای موجود را جبران کنیم.

وی در خصوص قطعاتی که در داخل برای تامین نیازهای این شرکت ساخته شده است، گفت: بیش از 2500 قطعه و تجهیزات ازسوی شرکت‌های داخلی برای خطوط لوله ساخته شده و همچنین بیش از 90 دستگاه توربین نیز به کمک شرکت‌های داخلی تعمیرات اساسی شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در پایان اظهار کرد: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، حدود 30 سال است که استفاده از توان داخل را دنبال می‌کند، زیرا تامین تجهیزات از داخل نه تنها سریع و کم‌هزینه خواهد بود، بلکه در چنین شرایطی کشور را از شرکت‌های خارجی بی‌نیاز می‌کند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/امار-سرقت-از-خطوط-لوله-نفتی-کذب-است.bos