شماره: 464621 تاریخ : 1398/02/25-11:10:42

در سی و پنجمین جلسه میز تخصصی کالایی اعلام شد؛

آمادگی کامل بورس کالا برای اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی

سی و پنجمین جلسه میز تخصصی کالایی با موضوع بررسی فرآیند های اجرایی ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی، عصر دیروز با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان بورس کالای ایران و مرتضی معتمد مدیر کل دفتر بازرگانی سازمان تعاون روستایی، مدیران و کارشناسانی از معاونت برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کل کشور، موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه پژوهش های اقتصاد کشاورزی در بورس کالای ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در این نشست علیرضا ناصرپور، سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت در بورس کالای ایران براساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی از سال 94 آغاز شده و با اجرای این طرح، نتایج مطلوبی برای کشاورزان و دولت حاصل شده است.

ناصرپور با بیان اینکه طرح قیمت تضمینی به دو شیوه گواهی سپرده کالایی و معاملات فیزیکی در بورس کالا انجام می شود، افزود: از سال گذشته به دلیل تحولات قیمتی در بازار محصولات کشاورزی و بالا بودن قیمت جو و ذرت در بازار به نسبت نرخ تضمینی اعلامی دولت، این طور تصور می شد که جذابیت اجرای طرح قیمت تضمینی در میان کشاورزان کاهش یابد اما پس از مشاهده روند دادوستدها و اعلام نیاز کشاورزان، سال گذشته در حوزه ذرت معاملات خوبی صورت گرفت و امسال نیز نیاز به اجرای این طرح به منظور حمایت از کشاورزان احساس می شود.
سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به دلایل استقبال کشاورزان نسبت به فروش محصولاتشان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عامل نخست در این زمینه، وجود دلالان و واسطه ها در بازار است. کشاورزان اعلام می کنند که اگر امکان عرضه محصول کشاورزان با قیمت بازار در بورس وجود داشته باشد، واسطه ها نمی توانند نبض بازارها را در اختیار بگیرند و با نازل ترین قیمت اقدام به خرید محصول از کشاورزان کنند. به عبارتی، امکان فروش محصول در بورس، قدرت انتخاب کشاورز را بالا می برد و عاملی بزرگ در راستای کاهش دلال بازی می شود.
ناصرپور ادامه داد: عامل دومی که کشاورزان بر لزوم عرضه محصولاتشان در بورس کالا براساس سیاست قیمت تضمینی تاکید دارند، بازاررسانی آسان است به طوریکه کشاورزان در این چند سال به راحتی با مراجعه به نزدیک ترین انبار، اقدام به تحویل و فروش محصولاتشان با قیمت بازار می کردند و این موضوع نیز در راستای حمایت از کشاورزان مورد اهمیت بوده است.
به گفته وی، عامل سوم نیز، تسویه سریع بورس با کشاورزان است به طوریکه در چند سالی که از اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت در بورس کالا می گذرد، پول کشاورزان پس از فروش محصول در بورس طی دو روز به حساب آنها واریز شده و این امر رضایت کشاورزان را به دنبال داشته است. 
ناصرپور در پایان تاکید کرد: با همه این تفاسیر و با توجه به درخواست کشاورزان، بورس کالای ایران همانند چند سال گذشته آمادگی کامل خود برای اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از جمله جو و ذرت را اعلام می کند و به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی نیز درصدد اجرای این طرح است. از این رو معرفی و پذیرش انبارها در استان های مورد نظر برای آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی باید به عنوان نخستین اقدام مورد توجه قرار گیرد.
در پایان گفتنی است، مرتضی معتمد مدیر کل دفتر بازرگانی سازمان تعاونی روستایی نیز طی این نشست تخصصی بر لزوم افزایش تعامل میان نهادهای بخش کشاورزی و بورس کالا تاکید کرد و گفت: به دنبال راهکارها و مسیرهای جدیدی برای حمایت از کشاورزان و ساماندهی معاملات این بخش با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالای ایران هستیم که امیدواریم این تلاش ها به زودی به سرانجام برسد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/امادگی-کامل-بورس-کالا-برای-اجرای-طرح-قیمت-تضمینی-محصولات-کشاورزی.bos