شماره: 311931 تاریخ : 1396/10/02-03:43:10

افزایش مجدد قیمت تخم مرغ امری طبیعی است/ معدوم شدن 15 میلیون قطعه مرغ تخم گذار طی سه ماه

یک مقام مسوول گفت: با توجه به شیوع بیماری آنفولانزا حاد پرندگان، معدوم شدن تعداد قابل توجهی مرغ تخم گذار و کاهش تولید روزانه قیمت تخم مرغ، امری طبیعی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ ناصر نبی پور رییس هیات مدیره اتحادیه از افزایش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و اظهار کرد: اکنون هر کیلو نرخ تخم مرغ درب مرغداری 6 هزار و 500 تومان، معادل شانه‌ای 15 و هر عدد 450 تومان است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر تا کنون 15 میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شدند، افزود: در شرایط کنونی معدوم سازی این تعداد مرغ تخم گذار، مساوی با کاهش روزانه 600 تن تخم مرغ ،که رقم کمی نیست.

نبی پور با انتقاد از این مساله که تا کنون کمکی به تولید کنندگان نکرده است، بیان کرد: صندوق بیمه، غرامت مرغداران را پرداخت نکرده و سازمان دامپزشکی به سبب کمبود بودجه، توان پرداخت کمک به تولیدکنندگان را ندارد.

این مقام مسوول، با اشاره به اینکه امیدی به صنعت مرغداری نیست، تصریح کرد: اگر دولت برای خروج از بحران فعلی مرغداران ،چاره‌ای نیدیشد به آینده این صنعت نمی‌توان امیدوار بود چرا که مرغداران یکی پس از دیگری از چرخونه تولید خارج خواهند شد.

به گفته وی، استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی و قم درگیر بیماری آنفولانزا حاد پرندگان هستند.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار درباره دلایل شیوع بیماری آنفولانزا حاد پرندگان یادآورشد: ورود پرندگان مهاجر و آلوده شدن مرغداری‌های روستایی و طبق قانون عدم حذف واحد‌های درگیر بیماری تا شعاع سه کیلومتری، کنترل و مقابله با بیماری را سخت کرده است.

وی ادامه داد:سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند اقدامی در خصوص مقابله با آنفولانزا انجام دهد و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های نظارتی باید حمایت لازم از سازمان دامپزشکی را داشته باشند.

نبی پور، در پاسخ به این سوال که رسما سازمان دامپزشکی شیوع بیماری آنفولانزا حاد پرندگان را اعلام نکرده است، اضافه کرد: مسوولان این سازمان هر گونه اطلاع رسانی را باید با هماهنگی ستاد بحران آنفولانزا انجام دهند و از طرفی به سبب ارتباط جهانی مجبورند برخی مسایل را رعایت کنند.

خبری از صادرات تخم مرغ نیست

وی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ بیان کرد: امسال صادرات تخم مرغ به سبب بحث قیمت و نبود شرایط رقابت با سایر رقبا با سال گذشته قابل قیاس نیست.

نبی پور، میزان صادرات سال گذشته را 41 هزار تن و امسال را 7 هزار تن اعلام کرد.

این مقام مسوول، اذعان کرد: با توجه به شیوع آنفولانزا حاد پرندگان، بازار‌های هدف اجازه ورود تخم مرغ ایرانی به کشورشان را نمی دهند، از این رو امیدی به صادرات تخم مرغ نیست.

به گفته وی، مرغداران تنها در صورت پرداخت غرامت از طرف مرغداران می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار، دربخش پایانی سخنان خود قیمت تخم مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری و حذف روزانه مقداری مرغ تخم گذار از گردونه تولید، افزایش روز افزون قیمت امری طبیعی است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/افزایش-مجدد-قیمت-تخم-مرغ-امری-طبیعی-است-معدوم-شدن-15-میلیون-قطعه-مرغ-تخم-گذار-طی-سه-ماه.bos