شماره: 353735 تاریخ : 1397/05/16-09:19:26

2 راه حل بانک مرکزی برای کنترل بازار در روز شروع تحریم های آمریکا

افزایش سود سپرده بانکی و بازگشایی صرافی ها، التهاب بازار را کنترل می کند؟

روز گذشته و با رونمایی از بسته ارزی بانک مرکزی، موج مثبت کاهش قیمت ها در بازار شروع شد و دلار تا مرز 10 هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد و حالا باید منتظر بود و دید صرافی ها امروز اولین روز کاری خود بعد از چند ماه را چگونه آغاز می کنند و نخستین قیمتی که روی تابلوها نقش می بندد، چقدر است.

بانک و صنعت، در حالی از ساعت های پایانی شب گذشته و با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا عملا تحریم های یک جانبه این کشور علیه ایران بازگشته است که دولت حسن روحانی در یک برنامه ریزی مالی و بانکی همه جانبه به دنبال کنترل التهابات بازار در روزهای جاری است. در شرایطی که کارشناسان و فعالان اقتصادی از هفته های گذشته پیش بینی می کردند با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم ها بازارهای مالی کشور دست خوش التهابات شدید شود، دولت با ارائه بسته ارزی از روز گذشته و بازگشایی دوباره صرافی ها از روز جاری و همچنین ارائه اوراق سپرده بانکی با نرخ سود 18 درصد؛ به دنبال آن است که التهاب بازار را کنترل کند و جلوی تخریب موج نقدینگی را که می تواند بازارها را دچار بحران کند، بگیرد.

بازگشایی دوباره صرافی ها

بسته ارزی جدید دولت که از روز گذشته کلید خورده است و از امروز با بازگشایی صرافی ها و برداشتن مهر قاچاق از روی خرید و فروش ارز وارد فاز جدیدی خواهد شد در واقع امکانی را ایجاد می کند که مردم بتوانند به صورت آزادانه و بدون نیاز به دلالان، ارز مورد نیاز خود را برای مصارفی مانند مسافرت و... را خریداری کنند. این اتفاق می تواند تا حدود زیادی التهاب بازار را کنترل کند و جلوی خرید و فروش های زیرزمینی را بگیرد. همچنین با این اتفاق بانک مرکزی می تواند در عمل هم بر رفتار و عملکرد صرافی ها نظارت داشته باشد و جلوی شکل گیری بازارهای کاذب را بگیرد. علاوه براین قرار است با راه اندازی بازار ثانویه ارزی تمام ارزهای صادرات غیر نفتی وارد این بازار شوند و تجار و فعالان اقتصادی ارز مورد نیاز خود را از این بازار تهیه کند، اقدامی که آن هم می تواند به ایجاد تعادل در بازار ارز منجر شود. روز گذشته و با رونمایی از بسته ارزی بانک مرکزی، موج مثبت کاهش قیمت ها در بازار شروع شد و دلار تا مرز 10 هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد و حالا باید منتظر بود و دید صرافی ها امروز اولین روز کاری خود بعد از چند ماه را چگونه آغاز می کنند و نخستین قیمتی که روی تابلوها نقش می بندد، چقدر است.

افزایش سود سپرده برای چند روز

بانک مرکزی در کنار تلاش برای ایجاد آرامش در بازار ارز و طلا به دنبال آن است که همزمان با شروع تحریم ها اثرات منفی که می تواند حرکت موج نقدینگی در بازارهای مختلف ایجاد کند را با جمع آوری بخشی از این نقدینگی کنترل کند. طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی میزان نقدینگی تا پایان خرداد ماه را 1582 هزارمیلیارد تومان اعلام کرده است. آن هم در حالی که میزان نقدینگی در پایان اسفند ماه  1530 هزار میلیارد تومان بوده است و ظرف 3 ماه 82 هزار میلیارد تومان رشد داشته است. باتوجه به این رشد سرکش و آثار زیان بار آن حالا بانک مرکزی با افزایش اوراق سپرده بانکی به 18 درصد از 15 درصد از امروز و به مدت 6 روز به دنبال جمع آوری بخشی از نقدینگی افتاده است. بانک مرکزی به برخی از بانک ها این اجازه را داده است تا اقدام به عرضه اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 18 درصد برای شش روز کاری کنند. ار امروز تا 22 مرداد شعب بانک های منتخب، در سراسر کشور تعداد محدودی اوراق گواهی سپرده مدت‌ دار ویژه سرمایه گذاری (عام ) را با نرخ سود علی الحساب 18 درصد سالانه عرضه می کنند. این اوراق با سررسید یک ساله، بانام و قابل باز خرید قبل از سررسید با نرخ 16 درصد سالانه از تاریخ انتشار را دارد. این اوراق معاف از مالیات است و سود علی‌الحساب آن ماهانه پرداخت می ‌شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/افزایش-سود-سپرده-بانکی-و-بازگشایی-صرافی-ها-التهاب-بازار-را-کنترل-می-کند.bos