شماره: 348266 تاریخ : 1397/02/16-02:00:30

افزایش خوراک اتان پتروشیمی ها در سال 97

وزیر نفت گفت :خوراک اتان برای واحد‌های پتروشیمی برای تولید بیشتر و افزایش صادرات تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه نفت ،گاز،پالایش و پتروشیمی در مورد وضعیت صنعت پتروشیمی گفت: توسعه صنعت پتروشیمی و تامین خوراک مورد نیاز از طریق فازهای پارس جنوبی تأمین شده است و در سال گذشته با وجود عدم محدودیت در تامین میعانات گازی، خوراک اتان افزایش یافته است. سال جاری نیز با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی خوراک اتان بیشتری برای واحد‌های پتروشیمی تامین خواهد شد.

وی در ادامه در مورد میزان مصرف خوراک در واحد‌های پتروشیمی گفت: در سال 95 مصرف خوراک پتروشیمی 5.5 میلیون تن و در سال 96 این مقدار به 6.2 تن رسیده است که 13 درصد رشد مصرف خوراک در واحد‌های پتروشیمی را شاهد بودیم. چنانچه مشکلات واحدها بر طرف شود میزان مصرف خوراک افزایش یافته و به دنبال آن تولید و عرضه محصول در داخل و صادرات نیز افزایش خواهد یافت.
زنگنه در ادامه گفت: مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد حمایت و مصرف از کالای ایرانی در قراردادهای نفتی یا IPC شرط خرید از تولیدات خارجی در فاینانس برداشته شده و در هر قرارداد که شرکت خارجی لیدر خواهد بود یک شرکت ایرانی به عنوان شریک حضور خواهد داشت که این امر برای تقویت سازندگان ایرانی و بکارگیری از حداکثر توان شرکتهای داخلی است و با این لزوم بیش از 70 درصد کار به شرکتهای ایرانی ارجاع خواهد شد و در زمینه انتقال دانش نیز دانشگاه ایرانی به عنوان شریک انتقال فناوری در نظر گرفته شده است به صراحت اعلام می کنم برای فعال کردن صنایع و پیمانکاران ایرانی باید تقاضا ایجاد شود که پیش نیاز آن منابع مطمئن قابل اتکا برای سرمایه‌گذاری است و ایجاد طرح بدون تامین منابع موجب ورشکستگی می شود. 
وزیر نفت در مورد جایگاه ایران به لحاظ انرژی در جهان گفت: ایران 110 سال است که در حوزه انرژی نقش آفرینی می کند و از آزادی تبادل انرژی و غیر سیاسی بودن بازار و قیمت گذاری صیانت کرده است. زیرا سیاسی کردن بازار انرژی از طریق اعمال محدودیت تولید و تکنولوژی علاوه بر عرضه کنندگان این صنعت بر مصرف کنندگان بازار نیز لطمه وارد خواهد کرد و در دراز مدت و میان مدت به نفع بازار نخواهد بود و سیاسی شدن در توسعه و تبادلات بازار اختلال ایجاد می کند.
وی در مورد قیمت‌گذاری نفت نیز گفت: ایران همواره طرفدار قیمت معقول بوده تا در جریان رشد اقتصادی اختلال ایجاد نشود زیرا نوسانات قیمت موجب نوسانات بازار و بی ثباتی برای سرمایه‌گذاری و تصمیم عرضه خواهد بود.
ایران کشوری نیست که در حوزه انرژی بین بازارهای جهانی نادیده گرفته شود و ما با اتکا به ظرفیت عظیم کشور از نظر ساخت و تامین تجهیزات از داخل و تامین منابع به کار خود ادامه می دهیم و علاقمند دستیابی به فناوری برجسته برای توسعه هستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد که این نمایشگاه نمونه کوچکی از همکاری فعالان صنعت نفت برای انجام برنامه های بزرگتر است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/افزایش-خوراک-اتان-پتروشیمی-ها-در-سال-97.bos