شماره: 517638 تاریخ : 1399/05/20-05:59:42

معاون امور باغبانی خبرداد:

افزایش 8350 هکتار توسعه گلخانه ها طی چهار سال اخیر

معاون طرح توسعه گلخانه های معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی چهار سال گذشته هشت هزار و 350 هکتار توسعه گلخانه ای صورت گرفته که نسبت به خود برنامه بیش از 84 درصد رشد را نشان می دهد.

به گزارش بانک و صنعت، داریوش سالم پور امروز دوشنبه در نسشت خبری در جمع معاونین امور باغبانی افزود: در سال 99 برنامه توسعه چهار هزارو 600 هکتار گلخانه پیش بینی شده که برای تحقق آن تسهیلات بانکی با سود پایین ارایه می شود.

وی اظهارداشت: بنابراین امسال چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه گلخانه ها در نظر گرفته شده است.

سالم پور یادآور شد: طرح توسعه گلخانه ها یک برنامه 10 ساله اقتصاد مقاومتی است که اجرای این طرح از سال 95 شروع و تا افق 1404 ادامه خواهد داشت.

تحقق رشد 2.5 برابری نوسازی باغات گرمسیری نسبت به برنامه

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش 122 هزار تنی تولیدات سال گذشته گفت: در حوزه نوسازی باغات گرمسیری و نیمه گرمسیری 2.5 برابر نسبت به برنامه مصوب رشد داشته ایم.

وی اضافه کرد: همچنین احداث باغ های مادری مرکبات شمال، باغ های مادری جنوب کرمان و همچنین میوه های گرمسیری در سیستان و بلوچستان را در دستور کار داریم.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی درباره توسعه کشت موز در جنوب کشور گفت: در برنامه ششم توسعه یک هزارو 750 هکتار توسعه باغات موز در جنوب کشور در دستور کار است که 90 درصد آن در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون نیازمند واردات ارقام تجاری سازگار با کمترین مصرف آب هستیم تصریح کرد: میزان مصرف آب موز بالاست بنابراین برای توسعه کشت این محصول باید با دقت و احتیاط بیشتر عمل کنیم.

به گفته جلیلی مقدم، میزان مصرف موز در کشور سالانه 570 هزار تن است.

ارزآوری تنها توسط سه گیاه دارویی

« حسین زینلی» مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی با بیان اینکه دو هزار و 200 گونه گیاهان دارویی در کشور مغفول واقع شده اند گفت: تنها سه گیاه دارویی زعفران، گل محمدی و زیره سبز مورد توجه قرار دارند که سالانه ارز آوری خوبی از این محل کسب می شود.

وی با بیان اینکه امسال تولید بذر در اولویت فعالیت های این دفتر قرار دارد، افزود: به طور قطع بکارگیری مکانیزاسیون و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دراین بخش موجب رشد تولید و صادرات گیاهان دارویی و رقابت پذیری آن می شود.

خسارت 20 هزار میلیارد ریالی گیاهان زینتی، قارچ و گلخانه ها از شیوع کرونا

« غلامرضا تقوی » مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته تا اردیبهشت ماه امسال، با شیوع ویروس کرونا 20 هزار میلیارد ریال در حوزه قارچ، گیاهان زینتی و گلخانه ها خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه دولت قارچ، گیاهان زینتی و گلخانه ها را در قالب 14 رسته آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته است افزود: برای حمایت از این بخش تسهیلات 12 درصدی برای کارگرانی که در واحدهای تولیدی مشغول هستند، ارایه می شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: علیرغم آسیب های وارد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا، تاکنون هیچ واحد گلخانه ای تعطیل و کارگری از این واحدها اخراج نشده است.

تقوی با بیان اینکه تاکنون 19 هزار و 387 کارگر برای دریافت تسهیلات در سامانه «کارا» ثبت نام کرده اند افزود: دولت در حمایت از این بخش اقدام به امهال تسهیلات به مدت پنج سال کرده که این کار می تواند کمک قابل توجهی به این بخش باشد.

لزوم مصرف روزانه 20 گرم روغن زیتون برای هر نفر

رحمت الله پریچهر مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هر فرد برای سلامتی خود باید روزانه بین 15 تا 20 گرم روغن زیتون مصرف کند، گفت: با افزایش سرانه مصرف این روغن، میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی و عروقی کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: درحالی مصرف روغن های خوراکی در کشور بیش از 18 کیلوگرم است که مردم باید برای حفظ سلامت جامعه سرانه مصرف روغن زیتون را افزایش دهند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/افزایش-8350-هکتار-توسعه-گلخانه-ها-طی-چهار-سال-اخیر.bos