شماره: 489259 تاریخ : 1398/05/18-12:56:53

افزایش 2.5 میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان سال

مدیرعامل شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با اشاره به بهره‌برداری از 3 طرح پتروشیمی تا پایان سال گفت: با بهره‌برداری از پتروشیمی‌های ایلام، ‌لردگان و ارومیه در مجموع 2.5 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رسول اشرف‌زاده روز جمعه در نشستی خبری ادامه داد: سال 97 سال بسیار سختی بود اما توانستیم رشد 115 درصدی سود شرکت را در این سال محقق کنیم.

وی با بیان اینکه 25 درصد از این سودآوری مربوط به مدیریت هزینه‌های مالی است، ‌افزود:‌ تعریف اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در مناطق کمتر توسعه‌یافته مانند لردگان کار بسیار سختی است.

اشرف‌زاده گفت: امسال شاهد راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی ایلام، لردگان و سولفات پتاسیم ارومیه خواهیم بود.

وی به بهره‌برداری از پتروشیمی ایلام اشاره کرد و افزود: از یک ماه پیش خوراک به واحد شیرین‌سازی تزریق شده که به دلیل عمر بالای این طرح نگران فرسودگی تجهیزات بودیم اما با تزریق خوراک مشکلی پیش نیامد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به پیش راه‌اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام در اشاره کرد و گفت:‌ این پروژه در هه فجر افتتاح رسمی می‌شود.

وی به پروژه اوره و امونیاک لردگان نیز اشاره کرد و ادامه داد:‌ بخش یوتولیتی این پتروشیمی اکنون در مدار تولید است و راه‌اندازی واحدهای آمونیاک و اوره نیز به ترتیب شهریور و آبان سال جاری خواهد بود و پیش از پایان سال به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

به گفته اشرف‌زاده، ‌پروژه سولفات پتاسیم ارومیه نیز 98 درصد پیشرفت دارد و در مجموع با بهره‌برداری از این سه پتروشیمی علاوه بر جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی با کاهش سوزاندن گاز، ‌2.5 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

وی تاکید کرد: ‌سه پروژه پتروشیمی لردگان، ایلام و ارومیه در راستای توسعه مناطق و ایجاد اشتغال انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با اشاره به پیشرفت 60 درصدی پتروشیمی گچساران در مسیر خط دنا، ‌ گفت:‌ با توجه مشکلات تامین مالی ریالی طرح، امسال در نظر داریم با انتشار اوراق مشارکت 300 میلیارد تومانی و گشایش ال سی 30 میلیون یورویی شتاب بیشتری به کار بدهیم تا در پایان سال 99 این پتروشیمی به ظرفیت تولید یک میلیون تن اتیلن در سال در مدار تولید قرار گیرد.

وی در مورد آخرین وضعیت پتروشیمی دهدشت نیز تاکید کرد:‌ این طرح به ظرفیت 300 هزار تن در گیر و دار تامین مالی قرار داشت اما اکنون موافقت اولیه با صندوق توسعه ملی صورت گرفته و بانک تجارت نیز به عنوان بانک عامل معرفی شده است و امیدواریم در ماه‌های آینده کار شروع شود.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پتروشیمی صدف عسلویه 43 درصد پیشرفت دارد که بحث بازکردن ال سی آن حل شده و در تلاشیم با انتشار 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت، ‌ تا سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

وی به لزوم تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود:‌ یکی از نکات منفی در صنعت پتروشیمی، عدم توجه به پایین‌دست بوده و این درشرایطی است که پایین‌دست صنعت پتروشیمی به دلیل تکنولوژی ساده، ‌نرخ بالای بازگشت سرمایه، ‌ اشتغالزایی بالا و هزینه احداث کم می‌توان د مورد توجه بخش خصوصی قرار گیرد.

اشرف زاده با بیان اینکه مردم نگاه خوبی به پتروشیمی دارند و از آن استقبال می کنند، ‌ادامه داد: ‌پتروشیمی صنعت ارزش افرین و سودآوری است و در تلاشیم تا همه شرکت‌ها وارد بورس و فرابورس شوند. امسال دو شرکت ارومیه و ایلام وارد فرابورس خواهند شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/افزایش-25-میلیون-تنی-ظرفیت-تولید-پتروشیمی-تا-پایان-سال.bos