شماره: 350922 تاریخ : 1397/03/28-04:55:04

وزیرجهاد کشاورزی:

افزایش 25 درصدی تولید محصولات کشاورزی

وزیر جهادکشاورزی گفت: تولید محصولات کشاورزی کشور در پنج سال گذشته 25 درصد افزایش یافته که این نتیجه بهره وری بیشتر در شرایط کم آبی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمود حجتی روز دوشنبه در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی در اهواز با اشاره به اینکه همواره به دلیل فراوانی خاک به این عنصر مهم کم توجهی شده افزود: عنصر آب قابل تجدید است اما خاک قابلیت تجدید ندارد و باید در حفظ آن بیشتر تلاش کنیم. 

وی با اشاره به اختصاص 200 میلیون دلار برای مقابله با بیابان زایی گفت: تعادل بخشی در سفره های آب زیر زمینی، حفظ خاک، تقویت پوشش گیاهی و تلاش برای مهار گرد و غبار در دستور کار این وزارتخانه است. 
حجتی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی، مراتع و جنگل ها را باید با شیوه صحیح مدیریت کنیم افزود: باید خود را با شرایط جدید وفق و از آن بهترین بهره را ببریم؛ به طور نمونه برای حفظ اراضی، وابستگی دام سبک به مراتع کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: در سال های گذشته منابع طبیعی و جنگل ها به دلیل تامین سوخت روستاییان از چوب درختان دچار آسیب فراوانی شدند اما امروزه بیش از 90 درصد جمعیت کشور زیرپوشش گاز است و این مساله فرصتی برای بازیابی طبیعت است که باید از آن بهره برد. 
حجتی خاطر نشان کرد: از 150 هزار هکتار زمین استان هرمزگان ، 102 هزار هکتار به سیستم نوین آبیاری مجهز است؛ همچنین بسیاری از زمین ها درحال تجهیز به سیستم آبیاری قطره ای و بارانی هستند. 
وی با موفق خواندن اقدامات انجام شده در کانون های گرد و غبار خوزستان گفت:در شروع کار شاهد وجود بیابان های فوق حاد بودیم اما امروز درهمان نقاط رویش و پوشش خوبی ایجاد شده است. 
حجتی درخصوص برخی نگرانی ها برای کاشت نهال در عرصه های بیابانی بیان کرد: هم اکنون کاشت نهال یکی از بهترین اقداماتی است که می توانیم انجام دهیم اگر کسی نسخه اثربخش بهتری در دست دارد حاضر به بررسی آن هستیم. 
همایش جهانی مقابله با بیابان زایی روز دوشنبه با حضور وزیر و معاون جهادکشاورزی، نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، و جمعی از مسئولان استانی در گیت بوستان اهواز برگزار شد. 
بنابراین گزارش، استان خوزستان بیش از 15 سال است که با مشکل گرد و غبار روبه رو است. 
حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار از زمین های خوزستان را بیابان تشکیل داده است. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/افزایش-25-درصدی-تولید-محصولات-کشاورزی.bos