شماره: 490779 تاریخ : 1398/06/25-09:40:58

آغاز چک نیمه سنگین هواپیمای ای. تی. آر ناوگان جمهوری اسلامی ایران

هواپیمای ای. تی. آر ناوگان جمهوری اسلامی ایران پس از 2 سال وارد فرآیند نخستین چک C (چک دوره‌ای نیمه سنگین) شد تا مجددا بتواند پروازهای ایمن خود را در فرودگاه‌های کشور ادامه دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در چک C اقدامات بیشتری نسبت به چک A بر روی هواپیما انجام می‌شود و مدت زمین‌گیری آن بیشتر است.

 در چک A مدت زمان زمین‌گیری هواپیما 3 تا 4 روز است اما در چک C به دلیل اینکه جزییات بیشتری چک می‌شود این زمان به 10 تا 15 روز می‌رسد.

 در این دوره از وارسی‌ها، صندلی‌های هواپیما برداشته می‌شود؛ ساختار دیواره‌های بدنه هواپیما بررسی می‌شود، بررسی‌های روی موتور بیشتر می‌شود، بسیاری از نقاط کابین، پنل‌های روی بدنه، بال، فلپ‌ها و ... باز می‌شود و در نهایت طبق زمان‌بندی که کارخانه مشخص کرده است و دستورالعمل‌هایی که منتشر شده، اقدامات پیش می‌رود.

هواپیمای فعلی بعد از انجام چندین چک A، به مرحله‌ای رسیده است که نیازمند یک چک C(چک دوره ای نیمه سنگین) است.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند که با وجود تحریم‌ها از زمینگیر شدن هواپیماهای خود جلوگیری کند؛ به همین دلیل و با وجود اینکه چک C فرآیند پیچیده‌ای است مهندسین تعمیر و نگهداری هما در شیفت‌های کاری تعیین شده در روزهای تعریف شده عملیات چک سنگین ای. تی. آر را انجام می‌دهند.

هما تلاش دارد با انجام چک سنگین هواپیمای ای. تی. آر و بازگرداندن آن به خط پروازی از این هواپیماها برای سفرهای منطقه‌ای استفاده کند.

درحال حاضر مذاکرات جدیدی برای آغاز پروازهای منطقه ای این هواپیماها نیز با کشورهای اطراف انجام شده است.

اکنون 13 فروند هواپیمای ای. تی. آر در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

مدل این هواپیماهای خریداری شده ATR72-600 است که برای نخستین بار در سال 2010 میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد؛ این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.

مدل سفارشی ایران‌ایر قادر است 70 نفر را تا مسافت یک هزار و 528 کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.

این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته، امکان فرود در سخت‌ترین شرایط جوی را نیز دارد.

پس از اجرای توافق برجام در دی ماه 94، ایران توانست، سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی. آر در مجموع به میزان 200 فروند هواپیمای جدید منعقد کند که سهم شرکت ایتالیایی ای تی آر، 20 هواپیما بود.

اما ناتمام ماندن اجرای برنامه برجام، تحویل8 فروند از ای. تی. آرهای مورد سفارش هما را ناتمام گذاشت و ای. تی. آر نتوانست در برابر قرارداد تحویل 20 فروند متعهد باشد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اغاز-چک-نیمه-سنگین-هواپیمای-ای-تی-ار-ناوگان-جمهوری-اسلامی-ایران.bos