شماره: 312262 تاریخ : 1396/10/05-06:44:21

برای اولین بار توسط مرکز آمار ایران؛

اعلام شاخص قیمت مصرف کننده کل خانوارهای کشور بر اساس دهک های هزینه ای

در نشست خبری معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران که روز دوشنبه چهارم دی ماه برگزار شد،‌ برای اولین بار شاخص قیمت مصرف کننده کل خانوارهای کشور بر اساس دهک های هزینه ای علام گردید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی مرکز آمار ایران، جواد حسین زاده ، در این نشست خبری ، از تغییر  سال پایه  شاخص قیمت مصرف کننده خانوار های کل کشور از  سال 90 به سال 95  خبر داد. وی در رابطه با   ضرورت تغیر سال پایه گفت:‌

با توجه به تعریف شاخص قیمت که تغییرات قیمت مجموعه ای از کالاها و خدمات نسبت به سال پایه می باشد، سال پایه و نحوه تعیین آن در محاسبات مربوط به شاخص قیمت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در تهیه شاخص قیمت فرض بر این است که مقادیر کالاها در دو دوره مورد مقایسه تغییر نکرده و ثابت باقی مانده است. یا بعبارتی تا زمانی­که سال پایه تغییر نکرده الگوی مصرف بدون تغییر باقی می­ماند. اما به مرور زمان ترکیب این سبد ثابت در هزینه خانوار متفاوت می­شود. بعبارت دیگر کالاهای جدید وارد سبد شده و بعضی از کالاهای قدیمی که دیگر مورد استفاده خانوار نیست از سبد خانوار خارج می­شود.

مشکل دیگر سهم نسبی هزینه خانوار در خصوص اقلام می­باشد. این سهم نسبی که اصطلاحاً «وزن» نامیده می­شود به مرور زمان در سبد خانوار دچار تغییر می­شود. بعنوان مثال طی زمان استفاده از IT در بین خانوارها گسترش می­یابد یا اینکه خانوارها به آموزش فرزندان خود اهمیت بیشتری می­دهند؛‌ بنابراین سهم آموزش در سبد خانوار تغییر پیدا می­کند. جهت حل این دو مشکل – ترکیب سبد خانوار و سهم نسبی کالا در سبد خانوار  باید در فواصل مناسب این سبد را بروز نماییم. بروز کردن این سبد همان تغییر سال پایه است.

حسین زاده در ادامه این نشست خبری محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده  کل خانوار های کشور بر اساس دهک های هزینه ای را  یکی از دستاوردهای   مهم مرکز برای برنامه ریزی های کشور  ذکر کرد .این شاخص که برای اولین بار برای تورم آذر ماه 96 اعلام می شود،‌ بیانگر آن است که بیشترین عدد شاخص مربوط به دهک اول بالغ بر 111,5 و کمترین مقدارشاخص متعلق به دهک دهم بالغ بر 109.7 است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اعلام-شاخص-قیمت-مصرف-کننده-کل-خانوارهای-کشور-بر-اساس-دهک-های-هزینه-ای.bos