شماره: 447240 تاریخ : 1397/11/07-03:19:34

اعطای بورسیه تحصیلی بانک توسعه اسلامی برای سال 2020- 2019

بانک توسعه اسلامی (IDB) در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) با تکیه بر "علوم پایدار"، “sustainability science” اقدام به اعطای بورسیه تحصیلی برای سال 2020-2019 میلادی نموده است و طی آن متقاضیان واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در تمامی سطوح تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری می توانند در فرایند موصوف مشارکت داشته باشند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری وکمک های اقتصادی وفنی ایران، اهم نکات مطروحه در فراخوان بورسیه سال جاری میلادی به شرح ذیل می­باشد:

1. متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی زن / مرد در تمامی سطوح تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، فوق دکتری می­توانند در فراخوان شرکت نمایند.

2. بانک توسعه اسلامی با برخی از معتبرترین دانشگاه ­های دنیا تفاهم­نامه مشترک برای اعطای بورسیه امضاء نموده است که برخی از این دانشگاه ­ها عبارتند از: کمبریج، کوئین­مری، امپریال کالج لندن، کپنهاگ دانمارک،مک­گیل کانادا. مضافاً اخیراً بانک توسعه اسلامی قراردادی را با مشارکت وزارت آموزش مالزی، شورای عالی آموزش ترکیه، وزارت آموزش عالی تحقیقات علمی تونس، مراکش، اردن نیز به امضاء رسانده است که طی آن متقاضیان بورسیه می توانند در دانشگاه­های برتر آن کشور به تحصیل بپردازند.

· شرایط پذیرش متقاضیان بورسیه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، فوق دکتری:

1. تسهیلات و مزیت­ های اعطایی از سوی بانک توسعه اسلامی به دانشجویان:

· پرداخت کل شهریه دوره تحصیل از طریق بانک به دانشگاه

· پرداخت هزینه اقامت دانشجو

 پرداخت هزینه های کمک تحصیلی براساس مجرد یا متأهل بودن دانشجو

·  پرداخت هزینه ­های پزشکی و درمانی دانشجو

· پرداخت هزینه بلیط‌های رفت و برگشت و همچنین هزینه ­های مرتبط با مشارکت دانشجو در برنامه‌های علمی و کنفرانس­ ها، از سوی بانک

·  تأمین هزینه‌های خانواده دانشجو توسط مقام بورس­دهنده صورت نمی ­پذیرد. مضافاً، هزینه‌های دوره ­های فوق برنامه مانند آموزش زبان، مسافرت­ های خارج از سرفصل ­های آموزشی بورسیه و ... شامل بورسیه نیست.

2. معیارهای عمومی و تخصصی برای واجدین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی:

· شهروند بودن در یکی از کشورهای مسلمان عضو بانک توسعه اسلامی یا کشورهای مسلمان غیرعضو

· احراز شرایط علمی برای شرکت در هر یک از مقاطع تحصیلی

·  برخورداری از سلامت جسمی و انجام معاینات پزشکی پس از پذیرش از سوی بانک

·  عدم استفاده از هیچ گونه بورسیه دیگر در زمان استفاده از بورسیه بانک توسعه اسلامی

· داشتن سابقه کاری و یا تحقیقاتی مرتبط با رشته تحصیلی برای مقطع دکتری و همچنین متقاضیان شرکت در بورسیه مقطع فوق دکتری می بایست حداقل دو سال تجربه مرتبط در رشته تحصیلی مقطع دکتری داشته باشند و مقالات و تحقیقات علمی و پژوهشی در همان رشته تحصیلی، در نشریات معتبر به چاپ رسانده باشد.

نکته مهم:

· بورسیه اعطایی به دانشجویان مقطع دکتری و فوق دکتری نوعی وام قرض ­الحسنه محسوب می­گردد که دانشجویان می­ بایست پس از اتمام دوره تحصیل "50 درصد از هزینه بورسیه" را طی اقساطی که از سوی بانک تعیین می­گردد، به بانک عودت نمایند. علاوه بر آن دانشجویان باید در نظر داشته باشند که پس از فارغ­ التحصیلی می بایست در همان رشته تحصیلی با هدف توسعه و تقویت منابع انسانی ملی، ظرفیت ­سازی و افزایش سطح کیفی تحقیقات علمی و فناوری و مؤسسات تحقیقاتی کشور و در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار در کشور خود خدمت رسانی کنند.

3. اهم رشته­ های تحصیلی برای پذیرش دانشجویان در زمینه بهداشت، پزشکی، فنی و مهندسی، صنایع نوآورانه، فناوری اطلاعات و .... می باشد که شرح تفصیلی آن در جداول فراخوان ارسالی بانک توسعه اسلامی به پیوست ارائه می­گردد.

4. نحوه ثبت نام و تکمیل فرم ها:

فرایند ثبت­ نام و تکمیل مستندات صرفاً بصورت آنلاین می­باشد و متقاضیان می­بایست ضمن مراجعه به اداره کل امور بورس و دانشجویان خارج، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ازطریق مراجعه به سایت بانک توسعه اسلامی به آدرس www.isdb.org در بخش Scholarship، تا تاریخ 9 اسفند 1397 (28 فوریه 2019)، برای تکمیل فرایند ثبت نام، اقدام نمایند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اعطای-بورسیه-تحصیلی-بانک-توسعه-اسلامی-برای-سال-2020-2019.bos