شماره: 312408 تاریخ : 1396/10/07-12:30:49

رئیس مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه :

اعتماد عمومی مردم و محققان به مرکز آمار از سرمایه های اجتماعی کشور است

فرهاد دژپسند خواستار اعطای ظرفیت قانونی بیشتر به مرکز آمار ایران برای ارزیابی کیفیت تولیدات دستگاه‌های اجرایی و اطمینان از رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردها توسط تولیدکنندگان داده‌ها و آمارها شد .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، دکتردژپسند در همایش نقش و اهمیت مدرن‌سازی نظام آماری کشور که روز  سه‌شنبه پنجم دی ماه در مرکز آمار ایران برگزار شد،  با اشاره به این که آمار جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا نکرده است،‌گفت:‌ تداوم این موضوع ضایعه‌ای جبران‌ناپذی ربرای کشور است.  وی با ذکر اهمیت آمار در تدوین و ارزیابی برنامه‌ی توسعه کشور،‌ناکافی بودن  تولید  آمارهای مورد نیاز نظام  برنامه‌ریزی، کم توجهی به آمارهای مرکز آمار ایران، عدم دقت در تدوین برنامه‌ها و اجرا نکردن برنامه‌های مدون و تصویب شده را از  چالش های عمده نظام برنامه‌ریزی کشور ذکر نمود. وی افزود:‌ ایفای مطلوب وظایف و فعالیت های مرکز آمار ایران  در گروه  ایجاد بستر های قانونی  و اداری لازم  و اختیارات متناسب با این جایگاه می باشد.

وی  تحلیل آمارهای نیروی کار و تولید و انتشار تورم دهکی توسط مرکز آمار ایران را،  گامی مهم برای مدرن‌سازی نظام آماری کشور ذکر کرد و خواستار اعطای ظرفیت قانونی  بیشتر به  این نهاد برای  ارزیابی کیفیت تولیدات دستگاه‌های اجرایی و اطمینان از رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردها توسط تولیدکنندگان داده‌ها و آمارها شد .

 رئیس مرکز آموزش  و پژوهش های توسعه  و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه، اعتماد عمومی مردم و محققان به مرکز آمار را از سرمایه‌های اجتماعی کشور ذکر نمود و بر پرهیز از ایجاد خلل در  این اعتماد تاکید نمود. دکتر دژپسند بر ضرورت  برقراری جریان یک طرفه  ریز داده‌های انفرادی  از تمامی دستگاه‌های اجرایی به مرکز آمار ایران  و جریان  اطلاعات آماری  و شاخص ها و نماگرهای  کلان اقتصادی ،‌اجتماعی و فرهنگی  از مرکز آمار ایران  به نهادهای سیاستگزاری  و برنامه‌ریزی  و  دستگاه های  اجرایی کشور، در همه موضوعات به منظور زمینه‌سازی تأمین درست و بهنگام نیازهای برنامه‌ریزی کشور  تصریح کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اعتماد-عمومی-مردم-و-محققان-به-مرکز-امار-از-سرمایه-های-اجتماعی-کشور-است.bos