شماره: 522692 تاریخ : 1399/09/01-12:12:10

مهندس امینی:

استقرار زیرساخت ملی داده های مکانی منوط به همکاری و مشارکت تمامی دستگاه های تولید داده

در جریان بررسی تجارب و وضع موجود دستگاه های اجرایی اصلی متولی تولید و استفاده از داده های مکانی؛ این بار اعضای شورای راهبری ماده 11 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه؛ با وزارت نیرو نشست مشترکی داشتند و با سه سامانه مستقر در این وزارتخانه شامل سامانه اطلاعات مکانی یکپارچه رودخانه ها (سامیر)، سامانه تملک اراضی وزارت نیرو (سامان) و سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (متا) آشنا شدند

به گزارش بانک و صنعت به نقل از سازمان برنامه و بودجه ، پیرو تفاهمنامه نحوه اجرای ماده 11 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه که به امضای رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده است یکی از مهمترین وظایف و محورهای مد نظر و اولویت های محوله به شورای راهبری این تفاهم نامه از طرف دکتر نوبخت استقرار زیرساخت ملی داده های مکانی (NSDI) است.
در همین راستا امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیر شورای راهبری ماده 11 اقدام به بررسی تجارب و وضع موجود دستگاه های اجرایی اصلی متولی تولید و استفاده از داده های مکانی کرده است. پس از دومین جلسه شورای راهبری ماده 11 که در روز شنبه 99/11/24 در سازمان نقشه برداری کشور با موضوع بررسی تجربیات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، جلسه ارائه سامانه های اطلاعات مکانی و SDI وزارت نیرو در روز سه شنبه 99/08/27 با حضور نمایندگان این وزارتخانه و امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.
در این جلسه نمایندگان وزارت نیرو ضمن گزارش وضع موجود داده های مکانی و مشکلات مرتبط، به ارائه سه سامانه مستقر در این وزارتخانه شامل سامانه اطلاعات مکانی یکپارچه رودخانه ها (سامیر)، سامانه تملک اراضی وزارت نیرو (سامان) و سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (متا) پرداختند و در خصوص فرآیندهای سازمانی مرتبط با تولید، نگهداری، به روزرسانی و به اشتراک گذاری اطلاعات مکانی وزارت نیرو توضیحاتی را ارائه نمودند. در ادامه نیز اعضای حاضر به بیان دیدگاه ها و نظرات در خصوص طراحی و پیاده سازی SDI در سطح سازمانی و در سطح ملی (NSDI) پرداختند.
در پایان مهندس امیر امینی رئیس امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین و دبیر شورای راهبری ماده 11 ضمن قدردانی از کارهای صورت گرفته در وزارت نیرو در زمینه SDI و سامانه ها و سرویس های مبتنی بر اطلاعات مکانی، موفقیت NSDI را منوط به همکاری و مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی به¬ویژه دستگاه های اصلی تولید کننده داده باحدود 80 درصد پوشش اطلاعات مکانی کل کشور دانست.
وی با بیان اینکه شورای راهبری ماده 11 و سازمان برنامه و بودجه در نظر دارد نقشه راه استقرار NSDI را تهیه و بر اساس آن یک نظام یکپارچه از زیرساخت اطلاعات مکانی را در کشور پیاده سازی کند، یکی از مهمترین اصول طرح جامع زیرساخت ملی داده های مکانی را توجه به نیازها و منافع تمامی دستگاه های اجرایی ذی مدخل در این برنامه ملی دانست.
شایان ذکر است که تمامی تصمیمات و برنامه های مرتبط با NSDI پس از بررسی و تایید شورای راهبری ماده 11 قانون احکام دائمی، طبق همین ماده قانونی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد. این سازمان در این راستا ضمن استفاده حداکثری از داشته های موجود و سوابق NSDI از تمامی ظرفیت ها و دانش فنی موجود در دستگاه های اجرایی و جامعه دانشگاهی کشور بهره خواهد برد و آمادگی دریافت نقطه نظرات صاحبنظران در این حوزه را دارد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/استقرار-زیرساخت-ملی-داده-های-مکانی-منوط-به-همکاری-و-مشارکت-تمامی-دستگاه-های-تولید-داده.bos