شماره: 311899 تاریخ : 1396/10/02-12:12:05

استقبال نمایندگان مجلس از ایجاد اتاق شیشه ای در گمرک

نماینده مردم گرگان در مجلس از استقبال نمایندگان مجلس از ایجاد اتاق شیشه ای در گمرک خبر داد و گفت : اینکه گمرک می تواند در خصوص هر سوالی روشن ، شفاف و مستند به نمایندگان پاسخ دهد بسیار خوب است .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی گمرک، نبی هزار جریبی با تقدیر از شفاف سازی در گمرک گفت: این حرکتی ایده آل بود و بسیاری از مشکلات را رفع کرد. خدا خیرشان بدهد که خودشان در این زمینه پیش قدم شدند تا واردات را در اتاق شیشه ای قرار دهند.

 نماینده گرگان با اشاره به جلسه ای که سال گذشته با مسعود کرباسیان داشته است گفت: کرباسیان در آن زمان اعلام کرد که در گمرک سیستمی در حال راه اندازی است که در هر گوشه از کشور کالایی وارد یا از کشور خارج شد، قابل مشاهده و رهگیری باشد. یعنی درتهران همزمان بدانیم که در مرز سرخس یا در مرز بوشهر چه کالایی با چه شرایطی وارد کشور می شود که این یک حرکت بسیار مهم و قابل تقدیر بود. من و همکارانم امروز در مجلس نتایج این اتاق شیشه ای را به عینه می بینیم .

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اهمیت نصب سیستم شفاف سازی در گمرک گفت: با وجود مکانیزه شدن سیستم گمرک، باید به ماموران گمرک تاکید شود که از توان خودشان نیز در شناسایی تخلفات بهره بگیرند و هرگز نباید از توان نیروی انسانی کارآمد غافل شویم.

 نبی هزار جریبی با تاکید بر اینکه هدف نظام این است که محوریت بر صادرات باشد گفت: متاسفانه واردات کالا و در نتیجه خروج ارز زیاد سیاست درستی نیست .

 وی با تاکید بر اینکه واردات باید بر اساس نیاز کشور باشد گفت: امروزه کارخانه های زیادی در کشور داریم که با کیفیت خوب تولید می کنند، اما وقتی که کالای مشابه خارجی وارد شود ، تولید داخل ورشکست می شود.

 هزار جریبی با تاکید بر اینکه اگر کالایی از هر یک از مبادی رسمی به صورت مشکل دار وارد کشور شد، به دلیل اینکه اطلاعات آن در سیستم گمرک ثبت می شود به راحتی قابل رهگیری است افزود : نباید بدون سند صحبت کرد چون موجب تشویش افکار عمومی شده و سیاست غلطی است و موجب تحریک مردم بومی می شود .

 وی با تقدیر از اجرای نظام الکترونیکی در جهت شفاف سازی ورود و خروج کالا از گمرک گفت: کنترل باید افزایش یابد کالا وارد می شود و به ظاهر درست است اما ماهیت کالا مشکل دارد و باید وفق قانون برخورد شود که البته در این خصوص باید بین تخلف و قاچاق گمرکی مرزبندی کرد هر چند معتقدم باید قانون در این خصوص شفاف تر شود .

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه وقتی کالا با ثبت سفارش وزارتخانه های دیگر وارد می شود، گمرک در ورود این کالاها چه نقشی دارد گفت: گمرک مجوز ورود کالا را نمی دهد و من می دانم که هر کالایی که وارد می شود با مجوز ثبت سفارش و صنعت ، معدن و تجارت است اما باید کنترل ها بر روی واردات کانتینری افزایش یابد و در این خصوص هم نقش تجهیزات جدید کنترلی و هم عامل انسانی بسیار مهم است .

 وی با اشاره به اینکه در برخی موارد شاهد بوده ایم که در کانتینر های پلمب شده، کالایی غیر از آنچه اظهار شده، بوده و در گمرک شناسایی شده است گفت: بنابراین وظیفه گمرک سنگین است و باید با ظرافت هر کالایی که وارد می شود، رصد و مورد بازرسی قرار گیرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/استقبال-نمایندگان-مجلس-از-ایجاد-اتاق-شیشه-ای-در-گمرک.bos