شماره: 514326 تاریخ : 1399/03/24-04:07:20

استفاده از تمام ظرفیت های کشور برای تنظیم بازار

کلامی: از تمامی ظرفیت های کشور برای تنظیم بازار استفاده می شود. اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در کارگروه تنظیم بازار حضور دارند و 17 کمیته کالایی تخصصی ذیل این کارگروه تشکیل شده هستند.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت امروز (شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در سال 99 سه محور مهم از سوی سرپرست وزارت صنعت برای این وزارتخانه تعریف شده است که با توجه به اقتصاد بدون نفت، جهش تولید و صادرات حداکثری دو مورد از این برنامه ها است و مدیریت و کنترل بازار محور از برنامه سوم است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که در کالاهایی که ظرفیت های تولید داخل داریم، به سمتی برویم که نیاز داخل تامین شود.

کلامی با بیان اینکه کارگروه تنظیم بازار از 14 وزارتخانه و دستگاه های مرتبط و نظارتی تشکیل شده است، اظهار کرد: از تمامی ظرفیت های کشور برای تنظیم بازار استفاده می شود. اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در کارگروه تنظیم بازار حضور دارند و 17 کمیته کالایی تخصصی ذیل این کارگروه تشکیل شده هستند.

وی با اشاره به استفاده از ارز صادراتی برای تامین کالاها گفت: اولویت امسال وزارت صنعت این است که صادرکنندگانی که تولید کننده کالا هستند بتوانند از ارز صادراتی برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان استفاده کنند.

کلامی ادامه داد: به همین سبب بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاهای مختلف، ارتباطی در سامانه نیما برقرار شده تا از ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش های مختلف استفاده شود.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: سال گذشته 25 قلم کالای اساسی و 500 ردیف تعرفه مربوط به اقلام پزشکی و بهداشتی از ارز دولتی استفاده کردند و برای سال جاری نیز این کالاها دسته بندی شده و سهمیه های ارزی شان در وزارتخانه های مختلف مشخص شده است.

بگفته کلامی، امسال الویت بازرسی و کنترل بر جلوگیری از گرانفروشی است.

در انتظار فراوانی کالا

وی افزود: تمام تلاش حداکثریمان این است که در یک فرایند تسهیل گرانه، تولید، توزیع و نظارت بر آن ها به گونه ای باشد که نتیجه آن فراوانی کالا باشد.

کلامی در ادامه به ارائه آماری از تولیدات ساخت داخل پرداخت و اعلام کرد: هم اکنون ساخت داخل در بخاری بیش از 90 درصد، در کولر آبی 100 درصد، در یخچال فریزر 60 درصد، در آبگرمکن بیش از 75 درصد، در ماشین لباسشویی که زمانی وارد کننده صرف آن بودیم بیش از 60 درصد و در لوازم خانگی کوچک بیش از 70 درصد است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به درصد وابستگی بالا به واردات تلویزیون اظهار کرد: دلیل این وابستگی این است که پنل مورد استفاده در تولید آن توسط شرکت های معدودی در سطح جهان تولید می شود.

وی با بیان اینکه اکنون 500 واحد تولیدی لوازم خانگی در کشور وجود دارد، افزود: امروز ورق به عنوان مهم ترین ماده اولیه در تولید آن ها مطرح است که نرخ آن در بورس تعیین و به نوعی قیمت آن با ارز نیمایی گره خورده است، از این رو اگر نرخ پایینی برای لوازم خانگی مقرر کنیم به جهش تولید و تولید کننده کمکی نمی شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/استفاده-از-تمام-ظرفیت-های-کشور-برای-تنظیم-بازار.bos