شماره: 6523 تاریخ : 1391/07/12-12:06:03

مهندس کاظم نراقیان خبر داد،

ارزیابی بانکداری الکترونیکی در بانک انصار

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک انصار

خبرگزاری بانک و صنعت: بانک انصار از بدو فعالیت خود منشا خدمات زیادی به شهروندان بوده و این خدمات در قالب طرح های نوین و کارآمد مطرح شده است.

 

 

 

بانک انصار بعد از انجام مطالعات تطبیقی داخلی و خارجی و با اتخاذ سیاست برون سپاری و ایجاد بستر مناسب در جهت رشد و بومی سازی نرم افزار جامع بانکداری الکترونیک، کلیه خدمات نرم افزاری بانکداری الکترونیک را از شرکت های داخلی کشور که مبتنی بر عقود اسلامی است تهیه نموده و لیکن با نظارت و حرکت متخصصین داخلی در مرزهای دانش جهانی نسبت به تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها اقدام نموده و با پیگیری آموزش کارکنان و ایجاد فرهنگ مطالعه نسبت به ارتقای مهارت های فنی آنان اقدام نموده است.

 

خدمات شبکه پرداخت الکترونیکی

بانک انصار با حرکت در مرزهای استاندارد ارائه خدمات مبتنی بر بانکداری الکترونیک حرکت نموده و با داشتن کلیه خدمات موجود در سیستم بانکداری الکترونیک اقدام نموده است از جمله کارت شهروندی جهت استفاده شهروندان بعنوان پرداخت های خرد با استفاده از تکنولوژی RFID در بانک انصار در حال ارائه است.

کلیه خدمات بانکداری مدرن شامل اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک، ایمیل بانک، SMS بانک، و...و خدمات بانکداری الکترونیک شامل ATM، دستگاه های POS و دستگاه های وب کیوسک در بانک انصار قابل ارائه است.

 

ابزارهای بانکداری الکترونیکی

بانک انصار از بهترین نرم افزار های موجود در سطح کشور استفاده نموده که شامل کلیه خدمات مبتنی بر کارت از قبیل اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک، و... و نرم افزار های ATM و POS و... است.

در زمینه سخت افزار نیز با استفاده از برندهای شاخص توانسته خدمات مناسبی را ارائه نماید. همچنین با تجزیه و تحلیل و طراحی و تجهیز کانال های ارتباطی مطابق با آخرین تکنولوژی و پروتکل های مخابراتی کشور توانسته با ارتباطی امن و مستمر نسبت به ارائه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری در چارچوب بانکداری الکترونیک به مشتریان بانک اقدام کند.

 

دستگاه های خودپرداز فعال

بانک انصار هم اکنون تعداد 940 دستگاه خودپرداز که شامل خودپردازهای مستقر در شعب و مراکز خرید و تعداد 35 دستگاه خودپرداز سیار دارد که پس از مقایسه با آمار خودپردازهای بانک های کشور، بانک انصار در جایگاه دهم در تعداد خودپردازها قرارگرفته می گیرد.

بانک انصار هم اکنون دارای تعداد 35 هزار دستگاه کارتخوان فروشگاهی در مراکز مختلف خدمات رفاهی و فروشگاهی کشور می باشد که این تعداد تا پایان سال 1391 به 75 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

 

فرهنگ سازی استفاده از بانکداری الکترونیکی

راهبردهای بانک انصار در زمینه گسترش و ارتقاء فرهنگ مشتریان برای استفاده از خدمات مبتنی بر بانکداری الکترونیک در چارچوب اطلاع رسانی و تبلیغات عبارتند از چاپ بروشور و کاتالوگ ابزارهای بانکداری الکترونیک و ارائه آن به مشتریان در شعب و با گسترش تبلیغات هدفمند در رسانه های جمعی در جهت استفاده مشتریان بانک انصار و عموم مردم از خدمات مبتنی بر بانکداری الکترونیک.

 

تأمین امنیت اطلاعات مشتریان

بانک انصار در راستای تحقق اهداف امنیتی خود در بانکداری الکترونیک نسبت به تهیه طرح امنیت در ICT MP بانک اقدام نموده و مطابق با آخرین استانداردهای جهانی و دستورالعمل های بانک مرکزی و با توجه به زیرساخت موجود در شبکه مخابراتی کشور نسبت به پیاده سازی طرح ISMS اقدام نموده است.

 

افزایش کیفیت خدمات

دلیل عمده مشکلات قطعی سویچ بانک ها مربوط به عواملی همچون عدم پوشش و کندی شبکه مخابراتی کشور و عدم ارائه خدمات مخابراتی متناسب با کیفیت مورد نیاز عملیات بانکی و درضمن تغییرات اجتناب ناپذیر در نرم افزار های بانکی در جهت به روز رسانی آن و زمانبر بودن تغییرات با توجه به حساسیت سامانه های بانکی و... است که البته بانک انصار با اتخاذ ایجاد سایت ها و سویچ های پشتیبان و ایجاد بستر مخابراتی پشتیبان نسبت به حداقل رساندن قطعی ها اقدام نموده است.

 

سامانه بانکداری متمرکز

بانک انصار از بدو فعالیت خود در شبکه بانکی پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی دارای سیستم بانکی متمرکز (Core Banking) بوده است.

 این مهم در جهت افزایش رضایت مندی مشتریان از طریق ارائه محصولات و خدمات متنوع و افزایش بهره وری عملیاتی و نیروی انسانی به دنبال تصمیم استراتژیک بانک انصار در ارتباط با طرح ریزی و پیاده سازی نظام جامع بانکداری در موسسه در سال 1379و پس از چند سال درخصوص تغییر در شیوه بهره گیری از فناوری های نوین رایآنه ای بدنبال تدوین طرح جامع اتوماسیون، اقدام به بر گزاری مناقصه نمود که در زمان خود یک طرح بی نظیر و به موقع، شجاعانه، جامع و کلی نگر و واقع بینانه بود که در صنعت بانکداری کشور در یک رقابت منطقی مطرح گردید.

 در سال 1382 سیستم های بانکداری خرد بعنوان شعبه سیما افتتاح و اولین دستگاه خودپرداز موسسه در همان سال نصب و راه اندازی گردید. در سال های 1382و 1383 بیش از 140 باجه از شعب سیما در موسسه راه اندازی و اقدام به ارائه خدمات متمرکز بانکی نمود و در اردیبهشت ماه سال 1389 اطلاعات کلیه شعب بانک انصار به سیستم متمرکز تبدیل گردید.

 

طرح شاپرک

شبکه الکترونیک پرداخت کارتی (شاپرک) که از طرف شرکت خدمات انفورماتیک بعنوان متولی و اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی پیگیری می شود، شاپرک طرحی است که هدف آن ساماندهی پایانه های کارتخوان شبکه بانکی کشور و فراهم نمودن بستری در جهت نظارت موثر و مدیریت کارا بر تراکنش های این شبکه می باشد لذا بانک انصار از طریق شرکت فن آوا با حضور و مشارکت فعال در طرح شاپرک نسبت به پیگیری تحقق خواسته های خود اقدام نموده است


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ارزیابی-بانکداری-الکترونیکی-در-بانک-انصار.bos