شماره: 316767 تاریخ : 1396/12/17-04:22:47

ارزهای دیجیتال و رمزنگاری شده حجم وسیعی از اقتصاد را در بر گرفته است

علی دیواندری: ج دیتا در بانکداری الکترونیک بسیار مهم است از اینرو بانک‌های مرکزی روی این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، در اولین کنفرانس و مقاله نویسی رگولاتوری بلاک‌چین و رمزارزها به عنوان اولین سخنران در این کنفرانس با اشاره به اهمیت موضوع بلاک چین گفت: الوین تافلر 27 سال قبل با نوشتن کتابی پیرامون آینده پول و چالش‌های آیندگان و بانک‌های مرکزی پیش‌بینی‌هایی انجام داده بود امروزه برخی از آن پیش‌بینی‌ها محقق شده است.

وی ادامه داد: پلاک چین و پول‌های دیجیتال یکی از پدیده‌ها و تحول‌های نوظهور و جدید است.

وی با تاکید بر اهمیت و جایگاه پول دیجیتال که غیر از پول‌های متداول است گفت: پول‌هایی دیجیتال یکی از محصولات بلاک‌چین است که باید اهمیت آن بررسی گردد چراکه پدیده‌ای تکنولوژیک است که این دو خود از پدیده های نوظهور هستند.

دیواندری تصریح کرد: نگاه به پول‌های دیجیتال در دستور کار بانک‌های مرکزی دنیا قرار دارد و موضوعات روز هستند که در فازهای تحقیق و بررسی قرار دارند، به‌طبع در ایران نیز به دستور بانک مرکزی، پژوهشکده پولی و بانکی فاز مطالعاتی را شروع و در دستور کار قرار دارد و مقررات‌گذاران و قانون‌گذاران این موضوع را دنبال می کنند چراکه قطعا نمی‌توانند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند.

وی با توجه به این موضوع که در دنیا ارزهای دیجیتال و رمزنگاری شده حجم وسیعی از اقتصاد را در بر گرفته ولی در حال رشد و توسعه می باشد خاطرنشان کرد: مقررات‌گذاران و قانون‌گذاران باید توجه به این موضوع را مهم قلمداد نمایند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: جایگاه دیتا در بانکداری الکترونیک بسیار مهم است از اینرو بانک‌های مرکزی روی این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند. در دنیا موضوع کنترل همیشه از دید فیزیک نیوتنی که اساس آن بر پایه مرکز کنترل واحد، از بالا به پایین است بررسی شده است ولی با گذشت زمان مشخص شد که این نوع نگاه درست نبوده و این کنترل می‌تواند توزیع شده نیز باشد.

دیواندری افزود: بلاک چین یک تحول و انقلاب فکری و ذهنی است و نباید این تکنولوژی را تنها محدود به یک اپلیکیشین و معاملات ارزهای دیجیتال در نظر گرفت زیرا تحول حاصل از بلاک چین بسیار اساسی و جدی است.

دیواندری درباره دیدگاه های موجود در این زمینه، گفت: بانک‌های مرکزی دنیا دو وظیفه اصلی دارند که شامل حفظ ارزش پول و رصد متغیرهای اقتصاد کلان مانند تورم و وظیفه دیگر صیانت از سپردههای مردم است که معتقدم برخی با رواج بلاک‌چین و پول‌های دیجیتال این وظایف نظارتی کم رنگ نخواهد شد. دنیای بدون قانون گذاری برای پول قابل تصور نیست ، با توجه به این موضوع پول و ارزهای دیجیتال نیز از این امر مستثنی نیستند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: اما نکته بعدی نظارت و حفظ امنیت و سلامت این پول‌هاست، برهمین اساس قانون‌گذاری بر پول‌های دیجیتال امری ضروری و لازم است زیرا نمی‌توان دنیایی را متصور بود که پولی در آن در حال فعالیت باشد که هیچ مقرراتی بر آن حاکم نباشد.

دیواندری درپایان اظهار داشت: یکی از مباحثی که باعث شده تا حاکمیت‌ها در دنیا مانع فعالیت این ارزها باشند، امنیت و ایجاد زمینه تخلف و پولشویی است و باید مقررات‌گذاری به سمتی برود که از این موضوع جلوگیری شود.

اولین کنفرانس و مقاله‌نویسی رگولاتوری بلاک‌چین و رمز ارزها درتاریخ 10 اسفند در محل همایش‌های صدا‌و‌سیما برگزار گردید.

 

اولین کنفرانس رگولاتوری بلاکچین و رمز ارزها

 

اولین کنفرانس رگولاتوری بلاکچین و رمز ارزها

 

اخبار مرتبط


 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ارزهای-دیجیتال-و-رمزنگاری-شده-حجم-وسیعی-از-اقتصاد-را-در-بر-گرفته-است.bos