شماره: 6179 تاریخ : 1391/07/19-09:52:19

ارتودنسی نامرئی؛ تبلیغی گمراه کننده اما بدون نظارت

تبلیغات گسترده ارتودنسی به ظاهر علمی و عوام فریب هستند؛ تبلیغاتی که روز به روز بر دامنه آنها افزوده می شود و متاسفانه هیچگونه کنترل و نظارت تاثیر گذاری بر آنها وجود ندارد

ارتودنسی نامرئی که اغلب به زعم دندانپزشکان غیر متخصص انجام می شود به گفته دکتر 'محمد سیف' عضو انجمن ارتودنیست های ایران 'به هیچ وجه' نامرئی نیست بلکه در آن از ابزارهای شفاف و یا مشابه رنگ دندان استفاده می شود و فقط میزان دیده شدن آنها کمتر از وسایل رایج ارتودنسی است.

تبلیغاتی از این گونه موارد که با استفاده از ارتودنسی نامرئی دیگر برای ردیف کردن دندان ها نیاز به استفاده از سیم و براکت در همه موارد نخواهد بود و به راحتی می توان تا 80 درصد از افرادی را که به مرتب کردن دندان ها نیاز دارندبا این روش درمان کرد.

این در حالی است که دکتر سیف می گوید: ارتودنسی نامرئی تنها در موارد ناردیفی های بسیار ساده دندانی قابل استفاده است و با در نظر گرفتن این که فناوری مربوط به این سیستم هنوز در کشور ما به درستی پیاده نشده است ادعاهای مذکور بسیار دور از ذهن به نظر می رسد.

این عضو انجمن ارتودنتیست های ایران می افزاید:حتی در کشورهای غربی که لابراتوار و امکانات بیشتری دارند چنین ادعایی نمی توان کرد که 80 درصد از افرادی را که نیاز به مرتب کردن دندان ها دارند می توان با این روش درمان کرد و هیچ مقاله و یا مرجعی نیز هنوز قابلیت این سیستم ها را تایید نکرده است.

در تبلیغات دیگری مشاهده می کنیم که از روش درمانی دیگری به نام 'ارتودنسی لینگوال' که در آن دستگاه های ارتودنسی در پشت دندان قرار گرفته نام برده می شود که در طول درمان موجب حفظ زیبایی دهان و دندان می شود.

دکتر سیف در این باره می گوید: ارتودنسی لینگوال که در آن سیم ها و براکت ها در سطح پشتی دندان ها قرار می گیرند محدودیت کاربردی داشته و هم پذیرش بیماران و تحمل دستگاه توسط بیماران بسیار کمتر از روش های رایج است و به همین دلیل این روش درمانی اصلاً رایج نشده است.

در پاره ای دیگر از تبلیغات به پلاک های نامرئی بر می خوریم در این تبلیغات نوشته شده است که امروزه روش هایی ابداع شده است که بیماران را از شر برق فلزات در لبخندهای شان راحت می کند. در این روش بدون استفاده از سیم پلاک های پلاستیکی شفافی ساخته می شوند که دندان ها را به موقعیت صحیح هدایت می کنند.

عضو انجمن ارتودنتیست های ایران در این باره گفت: با نگاهی به تاریخچه معروفترین انواع پلاک های شفّاف ( نامرئی ) ارتودنسی که از ابتدای دهه 90 میلادی مطرح شده اند به خوبی این حقیقت مشخص می شود که این پلاک ها با اهداف اقتصادی و توسّط شرکتی کامپیوتری و بدون انجام تحقیقات لازم ارتودنسی بر روی تأثیر گذاری آن ها، ارائه شدند.

دکتر سیف افزود: با بمباران تبلیغاتی مردم، سعی شد تا مراجعه به دکتر متخصص ارتودنسی برای این نوع درمان به شکلی زیاد شود که پزشک مجبور به ارائه این درمان شود ولی به رغم تمامی این مسائل، متخصصان ارتودنسی هیچ استقبال چشمگیری از این روش نکردند.

عضو فدراسیون جهانی ارتودانتیکس خاطر نشان کرد: مشکل دوم این وسایل و روش های نامرئی، فقدان تحقیقات ، اسناد و مدارک علمی قابل استناد، چه از نظر کمی و چه کیفی به میزان قابل قبول است. بنابراین برای استناد به نتایج این روش های درمانی تنها باید به تجربه و آزمون و خطا بسنده کرد.

سیف افزود: همچنین تحقیقات نشان می دهند این روش ها در درمان نامرتبی های ساده دندان های جلو یا عقب مـؤثر هستند ولی در موارد نیاز به کشیدن کرسی های کوچک دائمی که اتفاقاً موارد بسیار زیادی را هم در درمان های ارتودنسی شامل می شود، اصلاً قابلیت کافی و مناسبی ندارند.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهند که روش استفاده از پلاک های نامرئی ارتودنسی از روش های رایج پر هزینه تر نیز هستند این در حالی است که به گفته دکتر سیف، این روش درمانی نتیجه با کیفیت پایین تری را به دنبال خواهد داشت و به علاوه هیچ برتری کیفی از نظر نتیجه درمان نسبت به روش ارتودنسی ثابت رایج ندارد.

نکته ای که در پایان یادآوری آن بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد این است که بیماران برای درمان تخصصی باید فقط به متخصص مربوطه مراجعه نمایند زیرا در صورت شکست در درمان، جبران آن در اکثر موارد غیر ممکن خواهد شد و پیچ و خم های قانونی نیز مانع دسترسی بیمار به حق و حقوق خود خواهد شد.

سیف بهترین راه برای یافتن متخصص مربوطه را مراجعه به لیست متخصصان در انجمن تخصصی آن رشته عنوان کرد و گفت: برای اطمینان از یافتن متخصص ارتودنسی مورد تأئید انجمن ارتودنتیست های ایران می توان به وب سایت این انجمن به آدرس www.iao.ir مراجعه و نام اعضاء انجمن و متخصص ارتودنسی مورد نظر را پیدا کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ارتودنسی-نامریی؛-تبلیغی-گمراه-کننده-اما-بدون-نظارت.bos