شماره: 311730 تاریخ : 1396/09/29-03:26:14

دکتر وحدت خبرداد:

ارائه بسته حمایتی صحا از به کارگیری فناوری اطلاعات در صنایع

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) از ارائه بسته حمایتی صحا از به کارگیری فناوری اطلاعات در صنایع خبرداد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی صحا، دکتر علی وحدت در مراسم اختتامیه جشنواره وب و کسب‌وکار در بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری که در محل ساختمان نادری وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت:‌ تصور اولیه‌ای که ما از فناوری در صنعت داریم این است که شرکت‌های معروفی وجود دارند که R&D بزرگی دارند، هزینه‌های زیادی را صرف کرده و محصولاتی را تولید می‌کنند که سطح فناوری بالایی دارند و در نهایت منجر به ایجاد ارزش افزوده فراوان می‌شود.. تصور دیگر هم شرکت‌هایی هستند که از فناوری در تولیدات و فرآیندهای خود استفاده می‌کنند که مهم‌ترین این فناوری‌ها، فناوری اطلاعات است و مثال آن در این زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی هستند.

 

مدیرعامل صحا همچنین با تاکید بر اهمیت استفاده از فناوری اطلاعات در شرکت‌‌ها گفت: آمارها می‌گویند شرکت‌هایی که از فناوری اطلاعات در تولیدات خود استفاده کرده‌اند 20 الی 30 درصد ارزش‌افزوده برای آن‌ها ایجاد شده است و این نشان می‌دهد اگر کشور به سمت استفاده از فناوری اطلاعات حرکت کند، شاهد تغییری جدی در ارزش‌افزوده کشور باشیم.

 

دکتر وحدت درخصوص نقطه کور سیاست فناوری در اقتصاد کشور نیز گفت: نقطه کور سیاست یعنی حمایت از تمامی صنایع از جمله صنایع تولیدکننده محصولات غیرفناور بزرگ جهت استفاده و به‌کارگیری فناوری‌های جدید جهت کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات تولیدی جهت رقابت در بازار جهانی.

 

مدیرعامل صحا افزود: در همین زمینه بررسی شرکت‌هایی که موفق به دریافت لوگوی دانش بنیان شده‌اند نشان می‌دهد که چندان سهمی جدی در اقتصاد کشور ندارند و کماکان صنایعی که تولیدکنندگان محصولات غیر دانش‌بنیان هستند سهمی زیادی را دارا هستند این درحالی که باید حمایت‌های از این نوع شرکت‌ها در جهت استفاده از فناوری‌ها و به نوعی رسوخ فناوری در صنایع سنتی افزایش یابد تا با کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری آنها افزایش یابد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مشکلی که در کشور وجود دارد این است که توان خرید به حدود ده سال قبل بازگشته و از طرفی میزان تولیدات افزایش یافته است و این یعنی بازار داخلی دیگر توان خرید ندارد و ا گر کسی نتواند به بازارهای بین‌المللی توجه کند، بازنده است، زیرا بازار داخلی اشباع شده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد استفاده از فناوری اطلاعات می‌تواند راهگشا باشد و بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.

 

مدیرعامل صحا در پایان رسالت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک را تامین مالی برای شرکت‌ها ذکر کرد و در این زمینه عنوان کرد: آماری که از شرکت‌های ایرانی ارائه شده است نشان‌دهنده وجود مشکل تامین مالی برای این شرکت‌ها است و صحا به‌عنوان صندوقی که در حوزه تامین مالی فعالیت می‌کند بسته‌های حمایت از به‌کارگیری فناوری‌های صنعت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سایر صنایع را فراهم کرده است که شرکت‌های حوزه وب و کسب‌وکار از جمله این صنایع محسوب می‌شوند و صحا این آمادگی را دارد که از شرکت‌های برتر این حوزه حمایت کند.



URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ارایه-بسته-حمایتی-صحا-از-به-کارگیری-فناوری-اطلاعات-در-صنایع.bos