شماره: 520947 تاریخ : 1399/07/16-04:34:00

مدیرعامل بانک صنعت ومعدن در مراسم امضای توافقنامه سه جانبه اعطای تسهیلات معدنی اعلام کرد:

اختصاص 3.3 میلیارد دلار تسهیلات به حوزه معدن

مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد: بخش معدن و صنایع معدنی نقش به سزایی در چرخه اقتصادی کشور می توانند ایفا کنند که در دوره 10 ساله عملکرد این بانک، علاوه بر پرداخت 65 هزار و 850 میلیارد ریال از منابع داخلی، مبلغ 3.3 میلیارد دلار تسهیلات ارزی نیز به این حوزه اعطا شد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از بانک صنعت و معدن، دکتر حسین مهری روز چهارشنبه در مراسم امضای توافقنامه سه جانبه اعطای تسهیلات معدنی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: دوره 10 سال گذشته از محل تفاهم نامه سه جانبه (وزارت صنعت، بانک صنعت و معدن و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی) 7200 میلیارد ریال برای طرح های کوچک ومتوسط توسط بانک تامین منابع انجام شد.
وی یادآور شد: بیشترین سهم از منابع تخصیصی به استان های خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان تعلق گرفت.
دولت های یازدهم و دوازدهم یکی از برنامه های خود را فعال سازی هفت طرح فولادی قرار دادند که از نیمه دوم سال 1392 کلید خورد و با پشتوانه صندوق توسعه ملی و تخصیص بانک صنعت و معدن، این طرح ها بتدریج فعال شدند.
فولاد سپید دشت ( چهارمحال بختیاری)، نی ریز( فارس)، قائنات ( خراسان جنوبی)، شادگان( خوزستان)، میانه ( آذربایجان شرقی)، بافت ( کرمان) و سبزوار ( خراسان رضوی) هفت طرح فولاد استانی محسوب می شوند که با ظرفیت 800 هزار تن تا یک میلیون تن طراحی شده اند.
مهری خاطرنشان ساخت: این بانک از منابع داخلی در 14 رسته معدنی 65 هزار و 850 میلیارد ریال پرداخت داشت که 23 هزار و 800 میلیارد ریال در قالب ثابت و 42 هزار و 80 میلیارد ریال به شکل سرمایه درگردش تخصیص یافت.
وی اضافه کرد: منابع تخصیص یافته برای 11 طرح فولادی و زنجیره مربوطه، 6 طرح سیمانی و 14 طرح کاشی و سرامیک اختصاص یافت.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: این بانک تسهیلات را در قالب منابع وجوه اداره شده از محل اعتبارات سالهای 99- 1398 وزارت صنعت، و دیگری نیز از منابع تسهیلات تلفیقی یارانه دار از محل اعتبارات سال های مزبور وزارت صنعت نگهداری و گزارش عملکردی را به تفکیک ارایه می دهد.
به گفته وی، تسهیلات برای دوره 60 ماهه پیش بینی شده که 6 ماه مشارکت، 6 ماه تنفس و 48 ماه دوره بازپرداخت است.
مهری تاکید کرد: امروز سیاست های اقتصادی کشور در بخش معدن تمرکز بر فرآوری مواد معدنی و پرهیز از خام فروشی دارد و این مهم با پشتوانه مالی بانک می تواند شکل اجرایی به خود گیرد. لذا جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده محصولات معدنی از طریق فرایند صنعتی ایجاب می کند که بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک توسعه ای – تخصصی بخش صنعت و معدن کشور در نقش تامین کننده مالی و مشاوری دلسوز در کنار صنعتگران و معدنکاران کشور حضوری فعال داشته باشد.
همچنین در این مراسم صابر سنایی عضو هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی گفت: توافقنامه سه جانبه از سال های گذشته در دستور کار سه طرف قرار داشت، مدتی متوقف شده بود، اما اکنون دور جدیدی را آغاز کرده و صندوق نقش تسهیل گر و بیمه گر دارد.
به گفته وی، توسط صندوق 120 درصد اصل و سود تسهیلات بیمه می شود و متقاضیان به بانک معرفی می شوند.
سنایی افزود: سقف تسهیلات 80 درصد و 20 درصد هم آورده متقاضی است و در بخش وجوه اداره شده هم 25 درصد آورده متقاضی پیش بینی شده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اختصاص-33-میلیارد-دلار-تسهیلات-به-حوزه-معدن.bos