شماره: 512189 تاریخ : 1399/02/15-10:25:34

یک مقام مسئول اعلام کرد:

اجرای طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در 2.4 میلیون از اراضی

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری گفت: تاکنون، طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در حدود 2 میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی مدرن و سنتی، اجرا شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع، اظهار داشت: در ارتباط با طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری به دلیل اینکه بیشترین اثربخشی را در افزایش بهره وری از منابع آب و خاک و تقویت امنیت غذایی کشور دارد، جهش خوبی از سال 95 تاکنون داشته است.

وی افزود: پیش از اذن مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی در سال 95، هر سال 56 هزار هکتار پیشرفت پروژه داشتیم؛ اما پس از حمایت های مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی، هر سال به طور متوسط 150 هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری مجهز می شوند و یک جهش 300 درصدی داریم.

زارع خاطرنشان کرد: امیدواریم با تخصیص اعتباری که در ابتدای سال 99 به استان ها انجام شد، بتوانیم در راستای جهش تولید از لحاظ کمی و کیفی طرح را توسعه دهیم.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری افزود: از لحاظ فنی و مهندسی و اجرایی برنامه ریزی هایی انجام شده و حدود 2 هزار مشاور و پیمانکار در پروژه داریم، همچنین بیش از 350 نفر تولیدکننده و تأمین کننده لوازم و تجهیزات آبیاری داریم که بیش از 95 درصد از داخل بوده و وابسته به واردات نیست.

زارع ابراز امیدواری کرد: در سال 99، پنج درصد وابستگی به واردات را با حضور شرکت های دانش بنیان که اعلام آمادگی کرده اند، برطرف کردیم و توانستیم به خودکفایی در تولید تجهیزات سامانه های آبیاری برسیم.

وی تصریح کرد: تاکنون، طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در حدود 2 میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی مدرن و سنتی اجرا شده است.

زارع در رابطه با تأثیر بیماری کرونا بر پیشرفت طرح اذعان کرد: با بررسی که در این زمینه انجام دادیم، در بخش تجهیز لوازم که باید در کارخانه ها تولید شود، تجمع مهندسین و کارگران امکان پذیر نبود؛ اما در سرعت اجرای طرح، در مقطع فعلی اثری نخواهد داشت و اضافه تولید در کارخانه ها می تواند تا اندازه ای در شرایط موجود ثبات ایجاد کند.

وی افزود: حدود 132 هزار هکتار از طرح های ما از سال 98 در حال بهره برداری است که به سال 99 منتقل شده و دلیل آن بیماری کرونا بود اما از آنجایی که خط قرمزهای این بیماری کاهش یافته پروژه ها با سرعت پیش خواهد رفت.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اجرای-طرح-توسعه-سامانه-های-نوین-ابیاری-در-24-میلیون-از-اراضی.bos