شماره: 515075 تاریخ : 1399/04/08-05:06:35

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

اجرای طرح الگوی کشت در استان های قطب تولید از پاییز امسال

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی از اجرای الگوی کشت در استان های قطب تولید از پاییز امسال خبر داد و گفت: حدود 83 میلیون تن معادل 68 درصد از مجموع تولیدات کشاورزی در بخش زراعت انجام می شود.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، جواد وفابخش با اشاره به اینکه زراعت یکی از بخش های مهم اقتصاد کشاورزی است، افزود: سطح زیر کشت محصولات زراعی حدود 11 میلیون هکتار است که در سال های گذشته حدود 400 هزار هکتار از سطح زیرکشت محصولات آبی کاهش یافته اما افزایش تولید نشان می دهد بهره وری در سال های اخیر قابل قبول بوده است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: با اقدامات دولت، متصدیان و کشاورزان در انتقال تکنولوژی میزان بهره وری در بخش زراعت در سال های اخیر 23 درصد افزایش یافته است.

وفابخش با اشاره به تولیدات زراعی گفت: میزان تولید غلات 20 میلیون تن اعم از گندم، شلتوک، جو و ذرت دانه ای، نباتات علوفه حدود 23 میلیون تن، حبوبات حدود 750 هزار تن و محصولاتی که به طور مستقیم در صنعت به کار می رود 13 میلیون تن و سبزی و محصولات جالیزی حدود 27 میلیون تن است.

به گفته معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، مهم ترین دستاورد بخش زراعت در سال های اخیر، پایداری در تولید و خرید گندم در کشور بوده است بنابراین کشورهایی که بتوانند محصولی را طی چند سال بیشتر از 80 درصد تولید کنند پایداری تولید را به خود نسبت می دهند.

وی ادامه داد: ضریب خوداتکایی گندم از 58 درصد در سال 79 به 102.5 درصد تا پایان سال گذشته رسیده که دستاورد موفقیت آمیز این حوزه است و این مهم جز با همت کشاورزان و باور مسئولین امکان پذیر نبوده است.

وفابخش تصریح کرد: اگر تولید در دیم زارهای ما محقق شود؛ تولیدات گندم در این مناطق از 4.5 میلیون تن به 6.5 میلیون تن خواهد رسید؛ همچنین تولید جو از 1.5 به 2 میلیون تن، دانه های روغنی به 500 هزار تن و علوفه به 1.5 میلیون تن افزایش می یابد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اجرای-طرح-الگوی-کشت-در-استان-های-قطب-تولید-از-پاییز-امسال.bos