شماره: 521184 تاریخ : 1399/07/21-03:43:14

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت اعلام کرد:

ابلاغ دستورالعمل اجرایی تامین مالی بنگاه های اقتصادی به سراسر کشور

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که در راستای تداوم حمایت از بنگاه های اقتصادی فعال و تکمیل و راه اندازی پروژه های در دست اجرا و اولویت دار در سال "جهش تولید"، دستورالعمل اجرایی تامین مالی بنگاه های اقتصادی توسط وزیر صنعت به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی افزود: به منظور هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‏ های اقتصادی در راستای تحقق شعار سال، با هدف تامین تسهیلات لازم برای نگهداشت و افزایش تولید و اشتغال در بنگاه‏ های اقتصادی، نوسازی و بازسازی بنگاه‏ ها و صنوف تولیدی و تکمیل طرح‏ های نیمه ‏تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصدی، با شرایط مندرج در این دستورالعمل تخصیص می‏ یابد.

وی گفت: اولویت اصلی پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل، آن دسته از بنگاه‏ های اقتصادی است که به طور عمده دارای مشکل نقدینگی بوده و مشکلاتی نظیر ظرفیت تولید، دانش ‏فنی، توان مدیریت و بازار یا موانع راه ‏اندازی و افزایش تولید نداشته باشند تا با دریافت این تسهیلات قادر به راه ‏اندازی سریع، انجام نوسازی و بازسازی لازم و تثبیت یا افزایش تولید و اشتغال باشند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت تاکید کرد: میزان تسهیلات قابل پرداخت به هر بنگاه‏ اقتصادی، براساس نیاز واقعی بنگاه و تایید کارگروه استانی خواهد بود.

وی توضیح داد: بنگاه‏ های اقتصادی دارای مجوز از وزارت صنعت، جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صنوف تولیدی دارای مجوز براساس قانون نظام صنفی کشور و مراکز پژوهش‏ های صنعتی و معدنی و واحدهای فنی و مهندسی که در زمان درخواست تسهیلات، تعداد کارکنان آنها تا 100 نفر باشد و طرح‏ های نیمه تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصدی و با پیش ‏بینی اشتغال تا 100 نفر مشمول این دستورالعمل هستند.

زرندی بیان داشت: تامین تسهیلات مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی بنگاه‏ های اقتصادی و صنوف تولیدی مشمول به منظور کاهش مصرف و شدت انرژی و آلایندگی، افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت پذیری آنها، از مهترین اهداف این دستورالعمل است.

وی ادامه داد: هدف دیگر این دستورالعمل، تامین تسهیلات مورد نیاز برای تکمیل و راه‏ اندازی طرح‏ های نیمه ‏‏تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد یا معادن دارای پروانه بهره‏ برداری است.

این مقام مسوول، درخصوص فرایند نظارت بر این تسهیلات گفت: به ‏منظور پایش اثربخشی پرداخت تسهیلات برای تحقق اهداف تعیین‏ شده (تثبیت یا افزایش اشتغال و تولید)، کمیته نظارت با مسوولیت نماینده سازمان های استانی در هر یک از بخش‏ های ذی ربط (صنعت، معدن، صنوف تولیدی، کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) به ‏طور مستقل و با عضویت نمایندگان استانداری، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت شهرک های صنعتی استان و بانک عامل حسب مورد و در صورت لزوم نماینده دستگاه‏ های نظارتی با تشخیص استاندار، موظف است پس از پرداخت تسهیلات به بنگاه اقتصادی، نسبت به بازدید و تکمیل فرم مربوط در سامانه اقدام کند.

زرندی تاکید کرد: گزارش‏ های تحلیلی وضعیت پرداخت تسهیلات و اثربخشی آن، از طریق ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و استانی منتشر می‏ شود.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است از ابتدای امسال تا پایان مردادماه 27 هزار و 716 میلیارد ریال بابت تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک، متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد در راستای اقتصاد مقاومتی در استان های مختلف کشور پرداخت شده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ابلاغ-دستورالعمل-اجرایی-تامین-مالی-بنگاه-های-اقتصادی-به-سراسر-کشور.bos