شماره: 488393 تاریخ : 1398/05/04-02:25:14

معاون آب و آبفای وزیر نیرو:

آب شرب یزد را به هر قیمتی تامین می‌کنیم

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با تاکید بر لزوم تدوین سند توسعه استانی یزد در راستای مدیریت منابع آبی و توسعه، گفت: به هر قیمتی آب شرب یزد را تامین می‏کنیم اما مدیریت سایر بخش‌ها بر عهده مسئولین استان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی در نشست کمیته سازگاری با کم آبی استان یزد با تاکید بر اینکه دنیا به سمت تغییر اقلیم پیش می‌رود، عنوان کرد: کشور ما سال 97 خشک‌ترین بازه زمانی 50 سال اخیر را تجربه کرده بود ولی در سال 98 پربارش‌ترین سال نیم قرن اخیر را سپری کرده‌ایم. بنابراین باید به تغییر اقلیم نگاه ویژه‌ای داشت و برای آن برنامه‌ریزی کرد.
وی با تاکید بر اینکه کسری مخازن سفره‌های زیرزمینی به حدود 130 میلیارد مترمکعب رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر هفت درصد آب کشور برای شرب، سه درصد برای صنعت و 90 درصد در بخش کشاورزی مصرف استفاده می‌شود.
معاون وزیر نیرو با اشاره به صدور مجوز انتقال 250 میلیون مترمکعب آب دریای عمان به استان یزد، گفت: مسئله آب شرب استان از طریق پروژه‌های موجود انتقال آب و منابع آب زیرزمینی حل خواهد شد ولی نگرانی اصلی ما در قبال مسئله توسعه استان است.
تقی‌زاده خامسی خطاب به مسئولین استان یزد، گفت: برای اینکه مهاجرتی صورت نگیرد، آینده تامین شود و اشتغال ایجاد شود بایستی در شورای برنامه‌ریزی استان به سند توسعه بر حول محور آب برسید.
وی افزود: حدود یک میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان یزد مصرف می‌شود که اگر 10 درصد در مصرف آب این بخش صرفه‌جویی شود مطمئنا بخش زیادی از مشکلات آبی این استان برطرف خواهد شد.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: براساس آخرین برآورد صورت گرفته انتقال 750 میلیون مترمکعب آب دریای عمان به استان شرقی کشور حدود 100 هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت. لذا با صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و استفاده درست از منابع آبی می‌توان از صرف چنین هزینه‌های هنگفتی جلوگیری کرد.
وی در پایان مسئله مصرف را حل مفقوده آب در کشور دانست و افزود: آب شرب خط قرمر وزارت نیرو است و آن را به هر قیمتی برای استان یزد تامین خواهیم کرد ولی مدیریت منابع آب سایر بخش‌ها بر عهده مسئولین استان است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اب-شرب-یزد-را-به-هر-قیمتی-تامین-می‌کنیم.bos