شماره: 994 تاریخ : 1390/04/21-12:00:00

عضوشورای پول و اعتبار:

حذف 4 صفر از پول ملی در شورای پول و اعتبار بررسی نشده است

یک عضو شورای پول و اعتبار از بررسی نشدن حذف چهار صفر از پول ملی در جلسات رسمی این شورا خبر داد و گفت: این امر هنوز در دستور کار این شورا قرار نگرفته است.

به گزارش شبکه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،هادی قوامی  ‌افزود: این در حالی است که مباحث مربوط به حذف چهار صفر از پول ملی به صورت غیر رسمی در شورا مطرح شده بود.
وی با بیان آنکه‌ ارزش پول ملی وابسته به فضای تولید است، اظهار داشت: پول، تنها واسطه مبادله است و در صورتی که فضای تولید مناسب باشد و مزیت های نسبی کشور همراه با رشد صادراتی بهبود یابد،خود به خود ارزش پول ملی افزایش می یابد.
به گفته ی قوامی با افزایش میزان صادرات ، تقاضا برای پول کشور ارتقا می یابد و بر همین اساس تنها راه حل رشد پول ملی ، رونق تولید است.
این عضو شورای پول و اعتبار تصریح کرد: حذف چهار صفر از پول ملی تنها منجر به سهولت در مبادلات می شود، اما مادامی که فضای تولید در کشور مناسب نباشد نمی تواند به ارزش پول ملی کمک کند.
وِ‌ی ‌رشد سرمایه گذاری خارجی و افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری را برای تقویت پول ملی ضروری دانست.
هیات دولت در جلسه عصر روز یکشنبه خود با طرح پیشنهادی بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی موافقت کرد. در عین حال، مسئولان بانک مرکزی اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی و جایگزین کردن یک واحد پولی جدید را نیازمند حداقل 3 سال زمان می دانند.
'‌محمدرضا فرزین ' سخنگوی طرح تحول اقتصادی در این خصوص گفته است که حذف چهار صفر از پول ملی برنامه ای درازمدت و زمان اجرای آن هنوز تعیین نشده است.
وی اصلاح واحد پول ملی را یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی ذکر کرد و افزود: در نشست هیات دولت از میان پیشنهادهای مطرح پس از بحث و بررسی، حذف چهارصفر از واحد پول ملی تصویب شده است.
وی تاکید کرد: برنامه اجرایی و زمان بندی این طرح را بانک مرکزی تهیه و برای تصویب به کارگروه طرح تحول اقتصادی ارائه می کند.
'محمود بهمنی' ،رئیس کل بانک مرکزی، نیز حذف صفرها از واحد پول ملی را برنامه ای زمان بردانسته و گفته است : تا زمانی که ابعاد این طرح برای آحاد جامعه به طور کامل تبیین نشود و جا نیفتد، اجرایی نخواهد شد .
وی تاکید کرد: پس از مشخص شدن زمان حذف صفرها از واحد پول ملی، پول های قدیمی در دوره سه تا پنج سال از چرخه پولی کشور خارج می شود و البته تا آن زمان هم پول های جدید و هم پول های قدیمی دارای اعتبار خواهد بود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت : در اجرای این طرح از نظرکارشناسان و مردم استفاده خواهد شد و بانک مرکزی درانتخاب نام پول خرد و نوع آن از مردم نظر خواهی می کند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/994.bos