شماره: 949 تاریخ : 1390/04/21-12:00:00

20 درصد مرغداران وام بهینه سازی سوخت دریافت کرده اند

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور با بیان اینکه تاکنون 3 هزار پرونده مربوط به مرغداران متقاضی بهینه سازی سوخت تکمیل و به بانک معرفی شده اند، گفت: 20 درصد افر

به گزارش روز سه شنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت : حسین مقدم نیا در نشست خبری   در خصوص گزارش روند بسته حمایتی مربوط به بهینه سازی سوخت مرغداری ها گفت: تاکنون 5 هزار و 500 مرغدار متقاضی برای درج اطلاعات خود به سایت مراجعه کرده که 3 هزار پرونده آنها تکمیل و به بانک معرفی شده و 20 درصد آنها وام خود را دریافت کرده اند.
مقدم نیا افزود: این تسهیلات برای تجهیز سیستم های گرمایشی، تهویه، عایق کاری، دیوارها و سالن و اتوماسیون سالن ها داده می شود که مصرف سوخت و ضایعات را تا 40 درصد کاهش می دهد.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور افزود: تسهیلات یارانه ای توسط بانک کشاورزی با سود 4 درصد و بخشودگی 10 درصد از سوی کارفرما داده می شود و زمان بازپرداخت آن هم یک سال بعد از اجرای طرح است که در طول 5 سال باید مسترد شود.
وی همچنین افزود: 27 درصد اعتبار 250 میلیارد تومانی برای اجرا در سال اول طرح بهینه سازی به صندوق توسعه سرمایه گذاری کشاورزی گزارده شده و مرغدارانی که خودشان طرح را اجرا می کنند 30 درصد از این صندوق نقدا پرداخت می شود.
مقدم نیا گفت: برای اجرای این طرح از شرکتهای سازنده و توانمند دعوت به همکاری شده و تاکنون 51 شرکت تایید و دعوت به همکاری شده اند.
وی افزود: سیستم هایی که به مرغداری ها داده می شود باید قبلا به تایید موسسه استاندارد و بخش پژوهش دانشگاه امیرکبیر برسد.
همچنین او گفت: براساس آخرین تفاهمنامه جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی مقرر شده تسهیلات تا پایان مهرماه برقرار باشد و بعد از آن از اعتبارات سال 90 استفاده شود.
مقدنیا با بیان اینکه اجرای طرح بهینه سازی سوخت تا 40 درصد در مصرف صرفه جویی دارد، گفت: کاهش مصرف سوخت از 2.1 به یک لیتر به ازای هر جوجه در یک سال می تواند سالانه 135 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد. همچنین با پائین آمدن قیمت تمام شده مرغ وضعیت اقتصادی واحدهای تولید بهبود یافته و تولید کنندگان می توانند در بازارهای جهانی رقابت کنند.
وی در پاسخ به سوال فارس که گفته می شود برخی از این سیستم های گرمایشی بویژه جت هیتر ها به دلیل اینکه برای شرایط اروپا و ارتفاع پائین تر از سطح دریا طراحی شده در کشور ما کاربرد نداشته و استفاده آن در سالن ها ضمن اینکه تهویه را با مشکل مواجه می کند بیماری را افزایش می دهد، گفت: "جت هیتر "هایی که دارای دودکش نیستند و گازهای آلاینده آن از دودکش خارج نمی شود مشکل ساز است اما انواع جدیدتر آن از خارج آمده و باید با نظارت بیشتری جت هیترهای مناسب نصب شود.
مقدم نیا در پاسخ به سوال دیگری که طرح بهینه سازی 5 ساله است و مرغدارانی که در آخر نوبت شان می شوند متضرر می شوند. دولت برای جبران این ضرر تسهیلاتی از قبیل جو ارزان قیمت و غیره در نظر گرفته که هنوز کامل اجرایی نشده است، گفت: دولت باید حمایت بیشتری از این بخش انجام دهد بطوری که آنها انگیزه برای این کار داشته باشند.
طرح بهینه سازی مرغداری ها بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها به عهده اتحادیه مرغداران سراسری کشور واگذار و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و طبیعی هم ناظر بر این طرح است.

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/949.bos