شماره: 943 تاریخ : 1390/04/20-12:00:00

معاون توسعه فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات:

دنیا برای گذر به نسخه شش اینترنت تا سال 2020 مهلت دارد

معاون توسعه فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ایران از لحاظ اخذ آدرس نسخه شش اینترنت پروتکل (IPV6) رتبه 42 را در بین 188 کشور جهان دارد

  علی‌اصغر انصاری در نخستین سمینار گذر به IPV6 در ایران، اظهار داشت: موضوع راهبری گذر از IPV4 به IPV6، نسبت به موضوع ضرورت گذر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
معاون توسعه فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: در شرایط فعلی در کشور از IP‌های غیر معتبر نیز استفاده می‌کنیم که امیدواریم IPV6 جایگزینی برای IPهای غیر معتبر نیز باشد.
انصاری افزود: در برنامه پنجم قرار است گستره زیادی از شبکه‌ها در کشور جای گیرد و فناوری‌های جدیدی وارد بازار شود که بر همین اساس نیاز به IPV6 بیش از پیش ضرورت می‌یابد.
وی گفت: در سال گذشته کشور کره 100 میلیون IP آدرس نسخه 4 و 6 را استفاده کرده که این رقم تقریباً دو برابر جمعیت 46 میلیونی کشور کره است و این کشور تاکنون بیش از 120 میلیون IP نسخه 6 را دریافت و توزیع کرده است.
انصاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اختصاص آدرس نسخه 6 در جهان، توضیح داد: کشور برزیل بیشترین IP آدرس نسخه 6 را در جهان دریافت کرده که از این طریق می‌خواهد علاوه بر جبران عقب‌افتادگی گذشته خود، مدیریت منطقه‌ای نیز داشته باشد.
وی گفت: همچنین در منطقه RIPE، کشور آلمان بیشترین آدرس نسخه 6 را اخذ کرده است.
وی گفت: 38 LIR ایرانی نیز IP آدرس نسخه 6 را دریافت کردند و به این ترتیب ما رتبه 23 را بین 65 کشور RIPE و رتبه 42 را بین 188 کشور دنیا در زمینه اخذ آدرس نسخه 6 دارا هستیم.
معاون توسعه فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات افزود: در سال آینده در تقویم منا که یک زیرمجموعه خاورمیانه‌ای RIPE است، در ایران اجلاسی داریم که یکی از نکات اصلی منای تهران، IPV6 است و تلاش می‌کنیم که بتوانیم برتری خود را در این نشست در منطقه نشان دهیم.
وی برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای گذر از IPV4 به IPV6 به سه مرحله ساماندهی وضع موجود، مرحله گذر و وضع مطلوب دسته‌بندی کرد.
انصاری با تشریح اقدامات ساماندهی آدرس‌های عددی، توضیح داد: تشکیل گروه ضربت گذر به IPV6 از جمله اقدامات وزارت ارتباطات در راستای گذر به IPV6 است.
وی گفت: این گروه از اوایل پاییز گذشته فعالیت خود را در سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز کرده و شورای راهبری گروه ضربت به ریاست رئیس سازمان فناوری اطلاعات عهده‌دار مسائل راهبردی و تصمیم‌گیری است و اقدامات اجرایی نیز توسط گروه ضربت انجام می‌شود.
معاون توسعه فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به نقشه راه گذر به IPV6، توضیح داد: شبکه علمی تهران که در حال حاضر کاملاً موجود است، روی IPV6 بالا می‌آید.
وی گفت: در دنیا نیز تا سال 2020 برای گذر به IPV6 مهلت تعیین شده است.
انصاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازیگران و ماتریس تخصیص مسئولیت‌ها برای گذر به IPV6، گفت: سازمان فناوری اطلاعات، رگولاتوری، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، اپراتورها، شبکه دانشگاهی و سازمانی و مراکز خدمات میزبانی از بازیگران این گذر هستند.
وی تأکید کرد: هدف ما از نشست امروز این است که بگوییم بحث‌های آکادمیک و تئوریک را پشت سر گذاشتیم و واقعاً باید وارد بحث شویم.
انصاری یادآور شد: خواه ناخواه این گذر انجام می‌شود؛ چه گروه ضربت تشکیل می‌شد یا نمی‌شد، اما در صورتی که گروه ضربت تشکیل نمی‌شد گذر معیوب بود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/943.bos