شماره: 933 تاریخ : 1390/04/20-12:00:00

کم‌توجهی سرمایه‌گذاران به فرصت‌های «آتی»

بازار آتی کمتر از یک ماه دیگر یک ساله می‌شود، اما تلاش برای عمیق شدن این بازار نه‌تنها موثر واقع نشده بلکه بورس آتی و تحولات آن از سوی مسوولان در حال فراموشی است.

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت :فعالان بازار آتی درحالی این روزها با رکود طولانی مدت آن دست و پنجه نرم می‌کنند که در صورت فراهم بودن شرایط، این بازار می‌توانست به عنوان یک ابزار برای خروج از رکود به کار بسته شود  .

اما عملکرد دیرهنگام مسوولان برای ورود این بازار به سیستم معاملات نقدی عملا بازار آتی را نه‌تنها به حاشیه رانده است بلکه نحوه اطلاع‌رسانی اتفاقات هر روزه این بازار موجب دلسردی فعالان اندک این بازار نشده است؛ به نحوی که بازار آتی نتوانسته حتی به بخشی از اهداف راه‌اندازی خود نزدیک شود و هیچ کمکی برای کاهش زیان معامله‌گران بازار سهام نداشته است. این در حالی است که بعضی از نمادهای بازار آتی بدون حتی یک موقعیت باز وارد دوره سررسید شده و مدیران این بازار تاکنون تلاشی برای بهبود این روند در آتی نکرده‌اند.

از سوی دیگر عدم بازگشایی قراردادهای آبان و دی ماه در شرایطی که بازار نقدی به شرایط کنونی خوشبین نیست، معاملات آتی را نیز غیرممکن کرده است  .

به نظر می‌رسد انتظار برای تعیین‌تکلیف سیستم معاملات و یکپارچگی معاملات آتی در بازار نقدی علت اصلی تعلل مسوولان در توجه به بازار آتی است که صدمات جبران‌ناپذیری را از جمله بی‌اعتمادی به این بازار وارد کرده است. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که گل‌گهر، مپنا، ایران خودرو و کالسیمین از جمله شرکت‌هایی هستند که برای ورود به بازار آتی در انتظار به سر می‌برند تا با تعیین تکلیف سیستم معاملات، اجازه ورود به این بازار را به دست آورند. این در حالی است که فعالان بازار آتی با اطلاع‌رسانی شفاف در این بازار می‌توانند در شرایط رکودی بازار نقدی نقش بیشتری در رونق معاملات آتی داشته باشند تا از این ابزار استفاده بهتری داشته باشند  .

کاهش قیمت‌ها در آتی

در ادامه معاملات روزگذشته، بازار آتی همچنان شاهد کاهش قیمت‌ها بود تا حضور معامله‌گران در صف‌های فروش افزایش یابد  .

در معاملات دیروز 38 قرارداد به ارزش یک‌میلیارد و 619 میلیون و 57 هزار ریال در بازار آتی داد و ستد شد. «فملی» شهریور با معامله 30 قرارداد به ارزش یک میلیارد و  248 میلیون و 642هزار ریال بخش عمده معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.

«فملی» شهریور در حالی کاهش 218 ریالی را در نوسان منفی 4 درصد شاهد بود که با صف فروش به کار خود پایان داد. از سوی دیگر «وکار» شهریور با معامله یک قرارداد 10 ریال کاهش یافت تا در قیمت 2710 ریال تسویه شود. همچنین یک قرارداد «وغدیر» شهریور و 6 قرارداد «وغدیر» تیرماه دیگر نمادهای معامله شده بازار دیروز آتی بودند که به ترتیب 178 و 168 ریال کاهش قیمت را تجربه کردند.

قیمت تسویه «وغدیر» تیرماه 4050 و «وغدیر» شهریور 4282 ریال اعلام شد. «اخابر» و «فولاد» تیر و شهریور از دیگر نمادهای مورد توجه بازار دیروز بودند که با تقاضاهای خرید و فروش و اختلاف قیمت‌های پیشنهادی روبه‌رو شدند.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/933.bos