شماره: 931 تاریخ : 1390/04/20-12:00:00

اواسط شهریورماه 90

پذیره نویسی عمومی بورس انرژی انجام می شود

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار فرآیند تاسیس بورس انرژی را تشریح کرد.

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت :محمود رضا خواجه نصیری افزود: پس از موافقت راه اندازی بورس انرژی در شورای عالی بورس، فراخوان عضویت در هیات موسس این بورس با هدف انجام معاملات برق، نفت و حامل های انرژی کشور از اوایل تیرماه جاری آغاز شده است.

وی اظهار داشت: درمرحله نخست، فراخوان عضویت نهادهای مالی و فعالان برق، نفت و حامل های انرژی منتشر شد.

خواجه نصیری با بیان اینکه تاکنون بیش از 40 نهاد مالی و فعالان حوزه برق، نفت و حامل های انرژی درخواست عضویت خود در بورس انرژی را به سازمان بورس ارسال کرده اند، گفت : امور مربوط به تخصیص سهام به موسسان و  تشکیل کمیته اجرایی تا اواسط مردادماه امسال انجام خواهد شد.

وی درباره نحوه تخصیص سهام به موسسان بورس انرژی افزود : بر اساس قانون، هیچ سهامدار حقیقی و حقوقی به طور مستقیم یا غیرمستقیم نمی تواند بیش از 5/2 درصد بورس را در اختیار بگیرد.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس اظهار داشت : اگر تعداد درخواست های موسسان برای مشارکت در بورس انرژی بیش از سقف باشد، تخصیص سهام بر اساس اولویت های این سازمان  انجام خواهد شد.

خواجه نصیری خاطر نشان کرد : بر اساس مصوبه شورای عالی بورس ترکیب سهامداران بورس انرژی، 60 درصد نهادهای مالی، 20 درصد فعالان حوزه برق، نفت و حامل های انرژی و 20 درصد نیز از طریق پذیره نویسی عمومی به مردم واگذار می شود.

وی گفت: پذیره نویسی اوراق بهادار بورس انرژی اواسط شهریورماه امسال آغاز می شود تا 20 درصد سهام این بورس به عموم مردم اختصاص یابد.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس افزود: پس از پذیره نویسی، اقدامات مربوط به برگزاری مجمع عمومی موسسان، تایید صلاحیت مدیران و ثبت رسمی شرکت انجام خواهد شد.

خواجه نصیری ادامه داد : طبق برنامه ریزی های انجام شده، کار ثبت بورس انرژی حداکثر تا پایان آذرماه امسال صورت خواهد گرفت تا شرایط برای راه اندازی این بورس در کشور فراهم شود.

وی گفت : در راستای تسریع در راه اندازی بورس انرژی، کارگروهی تشکیل شده است تا از هم اکنون اقدامات لازم را برای تاسیس این بورس انجام دهد.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس اظهار داشت : پیش بینی می شود در فاصله زمانی کمی پس از ثبت شرکت، بورس انرژی راه اندازی در کشور شود.

خواجه نصیری تصریح کرد: فاز مطالعاتی نرم افزارهای معاملات بورس انرژی به پایان رسیده است و به زودی فاز اجرایی آن آغاز می شود.

گفتنی است، شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه اواخر خردادماه گذشته  با راه اندازی بورس انرژی با محوریت برق موافقت کرد.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/931.bos