شماره: 882 تاریخ : 1390/04/19-12:00:00

انتشار اوراق قرض الحسنه در بورس بلامانع اعلام شد

کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بررسی ابعاد مختلف اوراق قرض الحسنه، ساختار آن را از نظر فقهی بلامانع تشخیص داد.

 

به گزارش روز یکشنبه شبکه تحلیلی ، خبری بانک و صنعت، کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پنجاه و دومین جلسه خود، موضوع اوراق قرض‌الحسنه را در دستور کار خود قرار داد  .

در این جلسه که با حضور اعضای کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس برگزار شد، بعد از تبیین مسئله توسط کارشناسان، اعضای کمیته تخصصی فقهی به بحث و تبادل نظر پرداختند  .

دراین جلسه اعضای کمیته تخصصی فقهی به بررسی ابعاد مختلف این اوراق پرداختند و ساختار آن را از نظر فقهی بلامانع تشخیص دادند  .

از دیدگاه شرع مقدس اسلام، قرض الحسنه به عنوان یکی از روشهای شرعی و خدا پسندانه کمک به نیازمندان و انجام امور خیر است .

اوراق قرض الحسنه اوراق بهاداری است که براساس قرارداد قرض بدون بهره منتشر می‌شود و به موجب آن قرارداد، ناشر اوراق به میزان ارزش اسمی آن‌ها به دارندگان اوراق بدهکار است و باید در سررسید معین یا عند‌المطالبه به آنان بپردازد.

ناشر با انتشار اوراق قرض الحسنه با سررسیدهای معین، وجوه مازاد افراد خیّر را جمع آوری کرده در طرح خاص سرمایه گذاری می‌کند و سپس از محل بودجه سالانه یا از طریق جمع آوری اقساط وام‌های قرض الحسنه و یا با انتشار اوراق قرض الحسنه جدید، اوراق قرض الحسنه سررسید شده را تسویه حساب می‌کند.

با تکرار و استمرار این رویه همیشه مبلغ قابل توجهی از وجوه افراد خیر را می توان در اختیار صندوق و به تبع آن در اختیار گروههای هدف قرار داد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/882.bos