شماره: 518740 تاریخ : 1399/06/11-05:36:17

88 درصد از مرزهای تجاری کشور باز است

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: در حال حاضر 88 درصد از مرزهای تجاری کشور باز است و مبادلات مرزی در آنها انجام می شود.

به گزارش بانک و صنعت، سیدمجتبی موسویان در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان گفت: ظرف یک سال گذشته فشار تحریم ها علیه ایران در موج سوم خود قرار گرفته است و هرچه به انتهای دوره دولت کنونی امریکا نزدیک می شویم این فشارها تشدید می شود و فشارهایی که به ایران تحمیل می شود و نباید فراموش کرد که این سطح از تحریم ها علیه هیچ کشوری بعد از جنگ جهانی دوم وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: در این شرایط با رهبری عالمانه مقام معظم رهبری، برنامه های ویژه دولت و فرهنگ بالای مردم توانسته ایم این فشارها را تحمل کنیم و موجب ناامیدی استکبار شده ایم.
معاون توسعه بازارهای صادراتی وزارت صمت با بیان این اینکه ظرف 7 ماه گذشته بحران کرونا تمام جهان را درگیر کرده است، گفت: این ویروس نه آمریکا و نه ایران و نه هیچ کشوری نمی شناسد و خیلی از کسب و کارها را زمین گیر کرده است.
وی اضافه کرد: امروز به دلیل همین کرونا کشورهای بزرگ اقتصادی با مشکل مواجه شده اند و این ویروس حدود 12 درصد اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
موسویان با بیان اینکه ما همزمان به صورت مضاعف هم فشار تحریم و هم فشار کرونا را تحمل می کنیم، گفت: کاهش 40 درصدی صادرات ناشی از تحریم و کرونا را در کشور تجربه می کنیم که فشار دوگانه تحریم و کرونا تاثیرات زیادی روی کشور گذاشته است.
وی اذعان داشت: البته شدیدترین فشارها را به خاطر ظرفیت های بی نظیر خدادادی را پشت سر خواهیم گذاشت.
وی گفت: با وجود تمام تحریم های خودرویی، ارزی و غیره در سال گذشته، 44 میلیارد دلار صادرات انجام شده است.
موسویان تصریح کرد: صادرات نفتی که تاریخچه 100 ساله در ایران دارد به سطح پایینی رسیده اما صادرات سایر کالاها را افزایش داده ایم و در حال حاضر تقویت تجارت با 15 کشور همسایه هدف اصلی ماست که چین و عراق دو کشور هدف اصلی است.
وی افزود: در سازمان توسعه تجارت و حتی وزارت امور خارجه درگیر بازدید و گره گشایی از مشکلات مرزی هستیم چرا که اگر ما استان های مرزی توسعه یافته ای نداشته باشیم نمی توانیم از این پیچ تاریخی عبور کنیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر جز سه مرز جاده ای ایران با ترکمنستان، 88 درصد مرزهای کشور باز است و مبادلات مرزی در آنها انجام می شود.
وی تاکید کرد: در فروردین و اردیبهشت امسال جز مرزهای کردستان و افغانستان، درصد بالایی از مرزهای ایران با سایر کشورها بسته بود.
موسویان با بیان اینکه وضعیت تجارت خارجی کشور به سمت عادی شدن در حال حرکت است، گفت: تعداد زیادی از واردات محصولات غیرضروری را ممنوع کرده ایم و تمام توان خود را برای صادرات گذاشته ایم.
معاون توسعه بازارهای صادراتی وزارت صمت افزود: امروز روز خدمت و جانفشانی صادرکنندگان است که باید مانند عرصه دفاع مقدس نقش آفرینی کنند.
وی اذعان کرد: امروز نقش صادرکنندگان کمتر از شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع سلامت نیست و باید همه پای کار بیاید.
موسویان گفت: در حال حاضر 2 هزار و 500 نفر تعهدات مرزی خود را انجام نداده اند یعنی در واقع به کشور جفا کرده اند.
وی با بیان اینکه تمام مشکلاتی را که صادرکنندگان مطرح کرده اند به شدت پیگیری خواهیم کرد، افزوذ: امروز بنا به بررسی ها و تحقیقات میدانی که انجام شده وضعیت مرز باشماق مریوان از سایر مرزها بهتر است و رضایت نسبی در بین استفاده کنندگان از این مرز وجود دارد.
وی اضافه کرد: در سازمان توسعه تجارت تمام اولویت ما حمایت از بخش خصوصی است و از کسانی که در ایجاد زیرساخت ها ورود کنند مورد توجه قرار خواهند گرفت.
معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه نقش امروز صادرکنندگان نقش سربازان در جنگ سخت است، گفت: باید همه در کنار هم تلاش کنیم تا بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذرانیم.
موسویان تصریح کرد: تمام توان خود را برای حمایت از شما بکار خواهیم گرفت و امیدواریم این سفر بتواند زمینه رفع مشکلات را فراهم سازد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/88-درصد-از-مرزهای-تجاری-کشور-باز-است.bos