شماره: 823 تاریخ : 1390/04/17-12:00:00

ایران در 18 کشور برنامه های سدسازی دارد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به خودکفایی ایران در صنعت سدسازی، از برنامه های کشورمان برای اجرای طرح های سد سازی در 18 کشور جهان خبر داد.

 عطارزاده گفت : یکی از آثار خودکفایی سدسازی این است که اکنون ایران در 18 کشور برنامه های سد سازی دارد که در چند کشور سدها در حال تکمیل بوده و در دیگر کشورها در حال مذاکرات فنی و اقتصادی است که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.
عطارزاده از کشورهای منطقه به خصوص عراق، تاجیکستان، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به عنوان مهم ترین کشورهایی نام برد که هدف صادرات خدمات فنی و مهندسی سدسازی ایران هستند.
وی از برنامه های آب کشور برای فروش اوراق مشارکت خبر داد گفت: میزان اوراق مشارکت در سال جاری حدود 50 هزار میلیارد ریال است که امیدواریم با فروش هرچه بیشتر این اوراق، اعتبار حاصل از آن وارد طرح ها شود و سرعت طرح ها را افزون تر کند.عطارزاده ابراز امیدواری کرد امسال سدهای بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی به سرانجام برسد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه سد گتوند به زودی و تا دو یا سه هفته آینده آبگیری شود، افزود: با وجود پیچیدگی های خاصی که این پروژه داشت، خوشبختانه با همت متخصصان ایرانی تمام مشکلات این سد حل شود و امیدواریم به برکت نیمه شعبان در هفته های آینده شاهد آبگیری گتوند باشیم.معاون وزیر نیرو در زمینه قیمت تمام شده آب نیز گفت: محاسبه قیمت تمام شده آب با پیچیدگی هایی همراه است و ما قیمت تمام شده آب را محاسبه و به کارگروه تخصصی ستاد هدفمندی یارانه ها اعلام کردیم ، این ستاد قول داده است هرچه سریع تر بررسی های خود را در این زمینه انجام دهد.وی ادامه داد: البته رئیس جمهور هم برای تسریع در انجام محاسبات تذکر داده است که امیدواریم هرچه سریع تر قیمت تمام شده که نقش قابل توجهی در افزایش مشارکت های بخش خصوصی در پروژه های آب دارد ، نهایی شود.
عطار زاده تصمیم گیری در زمینه اصلاح مجدد قیمت آب را منوط به تصمیم ستاد هدفمندی یارانه ها دانست و تصریح کرد: تاکنون چیزی به وزارت نیرو ابلاغ نشده است.
وی با بیان اینکه بر اساس وعده داده شده جشن خودکفایی صنعت سدسازی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر سدهای خوبی بهره برداری شده و آماده خدمت رسانی به مردم عزیز است ، با عنایت ویژه رئیس جمهور امسال شش سد را به بهره برداری رسانده ایم و امیدواریم که طبق وعده پیشین در آینده هم هر ماه یک سد را افتتاح یا آبگیری کنیم.
معاون وزیر نیرو در خصوص طولانی شدن برخی پروژه های سد سازی در کشور گفت: سد سازی یک فن آوری برای مدیریت منابع آبی دنیاست و پیچیدگی های زیادی دارد.
عطارزاده با بیان اینکه در دوران خشکسالی میزان رواناب به شدت کاهش می یابد، افزود: در سال جاری شاهد کاهش میزان رواناب ها در مقایسه با گذشته هستیم و این میزان حدود 60 درصد نسبت به گذشته کاهش نشان می دهد.
عطارزاده در ادامه تصریح کرد: با این وجود موفق شدیم رواناب ها را به گونه ای مهار کنیم که بدون مشکل در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی شرایط کشور مدیریت شود. البته در برخی مناطق کشور مشکلات اندکی در تامین آب کشاورزی وجود دارد که امیدواریم با حل این مشکلات آب کافی برای کشاورزان عزیز تامین شود.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مشکلات مالی ، مدیریت منابع آب را خدشه دار کرده است ابراز امیدواری کرد با عنایات ویژه دولت و مجلس و تامین اعتبارهای مالی بیشتر، طرح ها سرعت بیشتری داشته باشد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/823.bos