شماره: 82 تاریخ : 1390/03/07-12:00:00

یک کارشناس بانکی هشدار داد:

ورشکستگی برخی از بانک های خصوصی در آینده نزدیک !!

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر هشدار داد که در صورت تداوم سیاست های کنونی در بخش پولی و بانکی، بدون شک برخی از بانک های خصوصی ورشکسته خواهند شد.

غلامحسن تقی نتاج با اشاره به بسته سیاستی نظارتی سال 90، اظهار داشت: با این روند، موسسات پولی و بانکی در سال جاری با مشکلات حاد وجدی روبه رو خواهند شد.
وی با تاکید بر لزوم قایل شدن تفاوت میان بانک های دولتی و موسسات پولی و بانکی خصوصی، تصریح کرد: بانک های دولتی به دلیل داشتن پشتوانه محکمی چون دولت، الزامی به سودآوری ندارند و می توانند 100 درصد در خدمت سیاست های دولت باشند اما بخش خصوصی به دلیل محروم بودن از یارانه و منابع دولتی باید سودآور باشد تا بتواند پاسخگوی خیل عظیم سهامداران خود باشد.
مدیرعامل موسسه مهر با بیان این نکته که در بسته سیاستی سال 90 به بانک های دولتی و خصوصی به یک دید نگاه شده است، افزود: این نگاه به هیچ وجه قابل قبول نیست .
وی با بیان این نکته که نرخ سود تسهیلات نمی تواند با یک درصد قابل توجه پنج تا 6 درصدی، زیر نرخ تمام شده پول باشد، گفت: با این روند، موسسات پولی خصوصی را ناچار و مجبور می کنیم که به سمت روش های غیرشفاف بروند تا بتوانند جوابگوی انتظارات سهامداران خود باشند.
تقی نتاج تاکید کرد: اگر مسوولان به این نتیجه رسیده اند که بانک های خصوصی نباید وجود داشته باشند الان که این بانک ها هنوز پا نگرفته اند بهترین موقع است که سیاست ایجاد بانک های خصوصی را تغییر دهند و این بانک ها را با کمترین هزینه ممکن دولتی کنند.
وی با اشاره به این نکته که موسسات پولی، سدهایی هستند که می توان نقدینگی را پشت آنها ذخیره کرد، اضافه کرد: نقدینگی سرگردان حاصل تبدیل سپرده های بلندمدت به سپرده های کوتاه مدت و جاری است زیرا با سیاست های اتخاذ شده، جذابیت سود سپرده های بلندمدت بانکی از بین رفته است بنابراین خود سپرده گذاران به میان گود آمده اند و فعالیت اقتصادی را شخصا انجام می دهند در حالی که باید با اتخاذ تدابیر مناسب، کاری کنیم که مردم سرمایه گذاری را به بانک به عنوان واسطه وجوه بسپارند.
مدیرعامل موسسه مهر یادآور شد: بسته های سیاستی بانک مرکزی در سال های مختلف، به سمتی رفته اند که موسسات پولی و بانکی، شکل خود را از دست داده اند و همه به سوی تاسیس بانک سوق پیدا کرده اند. به عبارت دیگر، موسسات مالی و اعتباری، تعاونی های اعتبار و صندوق های قرض الحسنه جایگاه خود را از دست داده اند که این امر ناشی از وجود مشکل در سیاست گذاری ها است.
به گفته وی، با ادامه این روند، در آینده نه چندان دور دیگر موسسه اعتباری، تعاونی اعتبار و صندوق قرض الحسنه نخواهیم داشت و همه به سمت تاسیس بانک خواهند رفت درحالی که کارکردهای این موسسات با هم متفاوت است.
تقی نتاج با تاکید بر این نکته که بانکداری بدون ربا فقط قرض الحسنه نیست و شامل بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی می شود، تصریح کرد: بانکداری غیرانتفاعی بخش کوچکی از بانکداری بدون ربا است.
وی با تاکید بر لزوم توجه همزمان به بانکداری انتفاعی و غیرانتفاعی در چارچوب بانکداری بدون ربا، اظهار داشت: اگر موسسات پولی و بانکی تضعیف شوند در بخش قرض الحسنه هم ضعیف خواهند شد و امکان ارائه خدمت در این زمینه را از دست خواهند داد.
مدیرعامل موسسه مهر، جبران کردن اشتباهات دیگر بخش های اقتصاد را با تضعیف بانکداری، امر نادرست و اشتباه محض خواند و گفت: اگر بانکداری انتفاعی ما موفق تر باشد بخش بانکداری غیرانتفاعی مثل قرض الحسنه هم موفق تر خواهد بود./110


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/82.bos