شماره: 799 تاریخ : 1390/04/15-12:00:00

*گشایش جشنواره فرش‌های عشایری*

ششمین جشنواره فرش و دستبافته‌های روستایی و عشایری ایران از دیروز در کاخ موزه نگارستان مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد افتتاح شد و تا 24 تیر ماه دایر خواهد بود.

سعیدمحمدزاد اکبری، رییس این جشنواره گفت: در این جشنواره 30 تولیدکننده نمونه از سراسر کشور آخرین دستاوردها و تولیدات خود را در معرض نمایش گذاشته‌اند و در این جشنواره بیش از یک هزار دستبافته‌های عشایر مناطق مختلف ایران از جمله عشایر قشقایی، بختیاری، سیرجان، ساوه و قم در قالب قالی و قالیچه، گلیم و گبه و جاجیم به مدت 10 روز در محل کاخ موزه نگارستان به نمایش درآمده است.

وی از مهمترین برنامه‌های جانبی این جشنواره را برپایی سیاه چادر عشایری، نمایش زنده بافت فرش و موسیقی سنتی عشایر ذکر کرد و افزود: با توجه به این که فرش‌های عشایری از گزند کپی‌برداری مصون مانده‌اند، جا دارد با ارزش‌افزوده بتوانیم در زمان حاکمیت اقتصادی، اقتصاد فرش را شاهد باشیم و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در خارج کشور نیز می‌تواند نقش موثری در شناساندن فرهنگ اصیل عشایر و این‌گونه فرش‌های اصیل دستباف داشته باشد.

همچنین سهراب گوراوانچی، تولیدکننده فرش‌های عشایر و بختیاری نیز در این مراسم عنوان کرد: یکی از معضلات این حرفه نبود نیروهای جوان و نداشتن انگیزه درافراد میان‌سال بافنده برای ترقی و پیشرفت است.

وی افزود: فرش اگر با معیارهای کشور ساخته شود، هیچ مشکلی با ایرانی و پاکستانی بودنش نیست. ما در دنیا به سه چیز معروف هستیم؛ فرش ایرانی، شعر و ادب ایرانی و گربه ایرانی.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: هویت فرش ایرانی به هیچ وجه از بین نرفته و بحث اقتصادی این کالا هنوز با مشکل مواجه نشده است. در همین راستا ارگان‌های مربوط به فرش باید دلسوزانه‌تر و کارشناسانه به این موضوع نگاه کنند تا بازارهای جدید به وجود آمده با تحریک نیروهای جوان بافنده تحریک شوند و به صورت پلکانی به جایگاه خودمان که یکی از هویت‌های ملی است دست پیدا کنیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/799.bos