شماره: 512007 تاریخ : 1399/02/13-10:36:01

مقام مسوول

75درصد دشت های کشور همچنان خشک هستند

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امورمشترکان شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: 75 درصد دشت های کشور با وحود بارش های خوبی که پارسال اتفاق افتاد همچنان با روند خشک روبرو هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عبدالله فاضلی افزود: تاثیر نفوذ بارش های سال آبی سال گذشته (مهرماه97 تا آخر شهریور 98) دربسیاری از دشت های کشور ( جزو دشت های ممنوعه و عمده در فلات مرکزی، شرق و شمال شرق) با تاخیر بیش از پنج ماه همراه بوده و به دلیل ضخامت، قسمت خشک آنها همچنان زیاد است.

وی ادامه داد: بر این اساس بارش های پارسال در این دشت ها موثر نبوده و همچنان روند خشک در آنها ادامه دارد و یا نهایت اندکی بهبود داشته است.

فاضلی خاطرنشان ساخت: اگرچه بارش های سال آبی سال گذشته خوب بود اما بخش کمی از آبخوان های کشور را تحت تاثیر قرار داد.

مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امورمشترکان شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بارش های پارسال هم از نظر زمانی و هم از لحاظ مکانی بسیار متفاوت بود و برای ارزیابی تاثیر آنها در سفره های زیر زمینی هرساله و در پایان مهر ماه اقدام می شود.

وی ادامه داد: بنابراین نتایج بارش های سال آبی مهرماه 97 تا آخر شهریور 98 نشان می دهد که متوسط ارتفاع بارش های این سال نسبت به سال ماقبل آن(مهرماه 96 تا آخر شهریور 97) که سال کامل خشکی بود 100درصد افزایش داشت.

فاضلی افزود: بارندگی های این سال نسبت به دوره دازمدت 50 ساله نیز هشت درصد رشد داشت که نشان دهنده سال پربارش بود.

مجری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: اما وضعیت بارش های این سال به لحاظ مکانی بسیار متفاوت بود . بیشترین سهم بارش در 6 حوضه آبریز درجه دو کشور شامل تالش، سفیدرود، کارون بزرگ، هراز و قره سو، مرزی غرب و کرخه رخ داد.

فاضلی افزود: حدود هشت درصد مساحت کل دشت های کشور در این حوضه های آبریز قرار دارد.

به گفته وی، مجموع حجم تغذیه ای که ناشی از بارش های سال قبل بر آب خوان های کشور صورت گرفت حدود دو میلیارد متر مکعب است.

مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امورمشترکان شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: برآیند مثبت بارش های پارسال در کل کشور سبب شد که سهم کسری سالانه مخازن سفره های زیر زمینی که پنج و نیم میلیارد متر مکعب است حدود نیم میلیارد بهبود یابد.

فاضلی افزود: بنابراین بارش های پارسال کسری سالانه مخازن سفره های زیر زمینی را نیم میلیارد متر مکعب کاهش داد.

وی آبخوان های تحت تاثیر را آبخوان های واقع در نواحی غرب، شمال غرب و نواحی شمالی دانست که وسعت کمی هم به خود اختصاص داده اند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/75درصد-دشت-های-کشور-همچنان-خشک-هستند.bos