شماره: 756 تاریخ : 1390/04/14-12:00:00

عملکرد سه ماهه شرکت های بورسی مطلوب است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: گزارش های سه ماهه شرکت های بورسی نشان می دهد، عملکرد آنان مثبت و تاکنون سطح پوشش سود مناسبی داشته اند.

 به گزارش روز سه شنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت :دکتر "علی صالح آبادی" در برنامه جهش شبکه چهارم سیما، تاثیر منفی هدفمندسازی یارانه ها بر بازار سرمایه را رد کرد و افزود: شرکت های بورسی تاکنون سودهای خوبی را در مجامع خود تقسیم کرده اند و پیش بینی سود محافظه کارانه آنها نمایانگر رشد سودآوری این شرکت هاست.
 
رییس سازمان بورس اظهار داشت: آمارها نشان می دهد، 10 شرکت برتر بورس که بیش از 40 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند، سودآوری خوبی در سال گذشته داشته اند و پیش بینی محافظه کارانه امسال این شرکت ها نیز نشانگر رشد سودآوری آنهاست.
 
وی اضافه کرد : به طور مثال، شرکت های مخابرات و ملی مس در ابتدای سال گذشته پیش بینی سود خود را به ترتیب 789 و 585 میلیارد تومان اعلام کرده بودند اما شرکت مخابرات دو هزار میلیارد تومان و ملی مس 1337 میلیارد تومان سود محقق کردند.
 
دکتر صالح آبادی بخشی از افزایش سود شرکت مخابرات را عرضه سهام همراه اول در فرابورس و افزایش سود شرکت ملی مس را رشد قیمت این محصول در بازارهای جهانی اعلام کرد.
 
سخنگوی سازمان بورس گفت : اگر روند کنونی تا پایان سال ادامه یابد، سود آوری شرکت ها نسبت به سال گذشته بهبود خواهد یافت.
 
دکتر صالح آبادی درباره نوسانات هفته های اخیر شاخص کل بورس اوراق بهادار گفت : نوسان جز ذات بورس است به طوریکه شاخص بورس های سایر کشورها نیز به راحتی در طول یک روز معاملاتی یک یا دو درصد تغییر می کند که این موضوع امری طبیعی در بازار سرمایه است.
 
وی با بیان اینکه بازار سهام در حالت تعادل قرار دارد، اظهار داشت:  عرضه و تقاضا در بازار در شرایط تعادل است و معاملات با حجم قابل قبولی انجام می شود به طور مثال، در معاملات روز دوشنبه (ششم تیرماه جاری) 82 میلیارد تومان در بورس تهران و 30 میلیارد تومان در فرابورس معامله شد که این امر نشان می دهد بازار روند منطقی خود را سپری می کند.
 
سخنگوی سازمان بورس به افزایش سرمایه 510 میلیارد تومانی شرکت سرمایه گذاری امید اشاره کرد و گفت : این شرکت توانست در معاملات روز یکشنبه (پنجم تیرماه جاری) این مبلغ را از بازار جمع کند. این موضوع اتفاق خوبی در بازار سرمایه بود که یک شرکت می تواند چنین رقمی را در یک روز از بازار جمع آوری کند.
 
وی خاطر نشان کرد : 100 میلیارد تومان اوراق اجاره بانک سامان نیز هفته گذشته تنها ظرف پنج دقیقه  به فروش رفت که این حجم از معاملات، نشانگر ظرفیت های بالقوه بازار سرمایه است.
 
دکتر صالح آبادی ادامه داد : "معتقدم، افرادی که در بازار سهم فروختند، سرمایه هایشان در بورس پارک است. آنان منتظر هستند قیمت ها به حد مناسب برسد تا معاملات خود را آغاز کنند."
 
وی با بیان اینکه بازدهی بورس اوراق بهادار تهران در دو سال اخیر از تورم بالاتر بوده است، گفت: سود سرمایه گذاران در بازار سرمایه از دو طریق افزایش قیمت سهم و سود تقسیمی در مجامع است از سوی دیگر بازدهی بورس تهران در سالهای 88 و 89 به ترتیب 57 و 85 درصد بود اما بازدهی بازار مسکن به دلیل رکود در دو سال اخیر ، تنها 5 درصد بوده است.
 
رییس سازمان بورس افزود : مقایسه بازدهی بازارهای ارز، مسکن و سهام در طول 10 سال گذشته نشان می دهد که بازار سهام بیشترین بازدهی را عاید سرمایه گذاران خود کرده است.
 
وی با بیان اینکه شرکت های بورسی با مشکلات نقدینگی زیادی روبرو نیستند، اظهار داشت: خوشبختانه در بسته سیاستی – نظارتی امسال بانک مرکزی، تسهیلاتی برای شرکت های بورسی پیش بینی شده است.
 
دکتر صالح آبادی اضافه کرد : بر اساس این بسته ، شرکت‌های بورسی با شفافیت و نقدشوندگی بالا می‌توانند در اولویت اخذ تسهیلات بانکی قرار گیرند که این امر مزیتی برای شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/756.bos