شماره: 741 تاریخ : 1390/04/13-12:00:00

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی

رفع مشکلات صنعت IT کشور نیازمند حسن‌نیت و اراده مسئولان است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نظارت‌های سفت و سخت اعمال شده در فناوری اطلاعات در کشورگفت : نظارت در بخش محتوای اینترنت ضروری و لازم است،

به گزارش شبکه تحلیلیف خبری بانک و صنعت ، هاشمی رفسنجانی گفت :در بخش دسترسی و سرعت، ما می‌توانیم گام‌های بلندی برداریم تا عقب‌ماندگی‌ها نسبت به کشورهای منطقه را تا حد قابل قبولی جبران کنیم.
به گزارش ICTPRESS؛ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار مسئولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به مشکلات و موانع کنونی پیش روی این بخش گفت: برطرف شدن مشکلات و موانع صنعت بزرگ IT در کشور نیازمند حسن‌نیت و اراده مسئولان اجرایی است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی نظام در بخش IT در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این بخش را یکی از اولویت‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور عنوان کرد و افزود: سیاست‌های کلی بخش فناوری اطلاعات و IT تدوین و خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است که می‌تواند راه برای توسعه بیش از پیش این صنعت پیشرو هموار شود.
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رقابت دولت با بخش خصوصی در حوزه‌های گوناگون، به خصوص فناوری اطلاعات را مفید ندانست و گفت: یکی از راه‌های ایجاد گسترش اشتغال در کشور واگذاری بیش از پیش امور به مردم و بخش خصوصی است و این دو بخش نشان داده‌اند که همواره قابل اعتماد بوده و پیشرفت، توسعه و سعادت کشور را مدنظر دارند.
پرویز رحمتی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این نشست با اشاره به تاسیس سازمان گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای در اوایل سال ۱۳۸۴ به طور رسمی تاسیس شد.
وی افزود: این سازمان با توجه به ارکان آن، از یک سو در ارتباط با انتقال سیاست‌ها، خط‌ مشی، جهت‌گیری نظام اعم از سه قوه و سایر نهادهای حاکمیتی به بخش خصوصی اعم از بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها، مشاوران و اشخاص حقیقی فعال است و از سوی دیگر در جهت رفع مسائل و مشکلات آحاد صنف تلاش می‌کند.
رحمتی با بیان این که سازمان در تدوین برنامه پنج ساله توسعه مشارکت فعال داشته و در بیش از ۱۴ نهاد و مرکز تصمیم سازی نماینده دارد، اظهار داشت: در واقع در هر جایی که بحث تصمیم‌سازی یا تصمیم‌گیری مطرح است سازمان به نوعی ذی مدخل است.
وی مشارکت موثر در بحث ساماندهی بازار فناوری اطلاعات را از جمله وظایف و ماموریت اصلی سازمان برشمرد و ادامه داد: در بحث استاندارهای حوزه فاوا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به نیابت از موسسه استاندارد به دنبال ترویج فرهنگ بکارگیری استفاده از استانداردهای حوزه فاوا است.
از سوی دیگر با توجه به این که ما در بحث مشاور با کمبود مواجه بودیم، سازمان با برگزاری آزمون احراز صلاحیت مشاوران حوزه فناوری اطلاعات تا حدودی این نیاز را برطرف کرده است.
رحمتی گفت: از جنبه بین‌المللی، سازمان ارتباطات بسیار خوبی با اتحادیه فناوران کشورهای عرب و اتحادیه فناوران جهانی برقرار کرده و توانسته این ارتباط را تا سطح عضویت پیش ببرد و در حال حاضر با توجه به شرایط ایجاد شده در منطقه، سازمان به عنوان نماینده بخش خصوصی طرف تعامل است.
وی افزود: به لحاظ برنامه‌ای، اهداف، راهبردها و خط‌مشی‌هایی که تعریف و ترسیم شده صرف نظر از برخی ایرادها، این اهداف از نظر ساز و کار اجرایی و به لحاظ سرعت و هماهنگی انجام کار دارای مشکلاتی است. قرار است که در سال آخر برنامه در جایگاه کشور دوم منطقه قرار بگیریم و بر اساس چشم انداز ۲۰ ساله (ایران ۱۴۰۴) جایگاه اول منطقه را کسب کنیم.
همچنین بر اساس برنامه پنج ساله پیش بینی شده که می‌بایست ۵۰ درصد رشد سالانه در حوزه فاوا داشته باشیم تا به جایگاه ۲ درصد از تولید ناخالص ملی دست یابیم.
از سوی دیگر متوسط رشد اقتصادی حدود ۵۰ درصد پیش بینی شده که در دو دوره اخیر تنها ۸ درصد بوده است. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که رشد جهشی به میزان ۵۰ درصد که ضروری و الزامی است و رشد و تعالی اقتصادی کشور روز بروز تحت تاثیر جایگاه فاوا است، چگونه این کار قرار است صورت بگیرد.
رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به وجود تنگنا در فضای بازار رقابتی اظهار داشت: هر قدر بازار شفاف باشد تقابل عرضه و تقاضا باعث می‌شود که زمینه برای رشد و تعالی فعالان بیشتر فراهم شود. در حالی که ساز و کار اجرایی با کندی و ناهماهنگی همراه است.
وی ادامه داد: از نقطه نظر شرایط عرضه کار، امتیازات بیشتر متوجه طرف دولتی و شبه دولتی بوده و متوجه آحاد بخش خصوصی نیست. مناقصات، مباحث مربوط به اپراتورها و ... در مجموع زمینه‌هایی هست که مصادیق عدم رقابت را می‌توان از آن برداشت کرد.
رحمتی گفت: ما به عنوان دست‌اندرکاران این حرفه احساسمان این است که فشار ناشی از تحریم‌ها به نسبت قبل بیشتر شده و می بایستی از طریق ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی تخصصی به شکلی این عارضه را محدود کنیم.
در ادامه قمی، دبیر کل سازمان، تقارن این دیدار با ششمین سالروز تاسیس سازمان را مایه برکت دانست و با اشاره به گستره فعالیت سازمان گفت: در حال حاضر سازمان در ۲۰ استان کشور تاسیس شده و دارای حدود ۷۰۰۰ عضو در سطوح شرکت‌ها، فروشگاه‌ها، اعضای حقیقی و مشاوران است. این پوشش فراگیر یک ظرفیت بسیار مناسب برای بخش دولتی است.
وی وضعیت فناوری اطلاعات در جهان را در سه سطح برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر میان ۳۲ شرکت تراز اول جهان، ۱۴ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند و حدود ۸۰ درصد از مشاغل جدید در این حوزه و مرتبط با آن است.
همچنین علیرغم رکود اقتصادی سال‌های اخیر، تنها شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات سوده باقی مانده‌اند. دبیرکل سازمان افزود: با توجه به این که صنعت فناوری اطلاعات، یک صنعت انسان محور است و علیرغم وجود نیروی انسانی بسیار کارآمد در کشور، متاسفانه در سال‌های اخیر این صنعت با رکود مواجه است.
وی با بیان اینکه رسالت بخش خصوصی در کشور به خوبی جانیفتاده است، گفت: متاسفانه آمادگی اعتماد به بخش خصوصی وجود ندارد و این بدترین عارضه است. در طی این ۶ سال، سازمان با شتاب خوبی حرکت کرده اما بخش‌هایی از قانون سازمان را نتوانستیم اجرا کنیم.
همچنین احکام شورای انتظامی در برخی از استانها در مرحله اجرا با مشکل مواجه است. در بحث حوزه تدوین مقررات نیز علی رغم ظرفیت های بسیار خوب و تعاملاتی که با مجلس برقرار شده هنوز این قوانین با نیاز روز هماهنگ نیست.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/741.bos