شماره: 732 تاریخ : 1390/04/13-12:00:00

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

صادرات فرش ایران به چین 12 برابر شد

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: تا سال 88 صادرات فرش دستباف ایران به چین سالیانه 400 هزار دلار بود که این رقم در سال 89 به 5 میلیون دلار رسید اما این رشد 12 برا

به گزارش روز دوشنبه شبکه تحلیلی خبری بانک وصنعت :  فیصل مرداسی که در راس یک هئیت تجاری و اقتصادی فعال در امر تولید و صادرات فرش دستباف برای شرکت در نمایشگاه فرش دستباف شینینگ و همچنین مذاکره با شرکت‌های تجاری در شهر پکن به کشور چین سفر کرده بود در حاشیه نشست مشترک هئیت اعزامی کشورمان و شرکت‌های فعال در عرصه ساختمان و دکوراسیون کشور چین در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی فارس به چین، به مطالعات صورت گرفته برای ورود فرش دستباف ایران به بازار چین پرداخت.
    وی اظهار داشت:‌ چون قبل از اعزام هئیت تجاری و اقتصادی فعال در تولید و صادرات فرش دستباف کشورمان به چین مطالعات لازم در مورد بازار چین صورت گرفته بود و هئیت اعزامی قبلی هم گزارش کاملی ارائه کرده بود، در جریان اعزام هئیت دوم تلاش شد علاوه بر پرهیز و جلوگیری از پراکندگی تیم اعزامی، جلسات مناسبی برای این هئیت پیش‌بینی شود و عمده جلساتی که برگزار شد اغلب جلسات مفید و موثری بوده است.
    رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: برگزاری جلسات مشترک هئیت اعزامی مرکز ملی فرش ایران و شرکت‌های چینی، اطلاعات دقیق از بازار چین در اختیار تجار کشورمان قرار می‌دهد و انگیزه خوبی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف کشورمان ایجاد کرد.
    مرداسی افزود: در سه سطح در بازار چین امکان فعالیت برای فعالان عرصه فرش دستباف کشورمان وجود دارد که هسته اصلی ارتباط با اتحادیه مبلمان، ساختمان و دکوراسیون کشور چین است و این اتحادیه به خاطر فعالیت در زمینه تولید آپارتمان، طراحی و دکورسازی منازل چینی بستر مناسبی برای ارائه فرش دستباف کشورمان است.
    وی گفت: اگر شرایط همکاری با اتحادیه مبلمان، ساختمان و دکوراسیون کشور چین فراهم شود و فرش دستباف در سبد کالایی آنها قرار گیرد و از ملزومات طراحی و دکوراسیون ‌سازی آنها محسوب شود، قطعاً یک بازار مناسب و مطمئن برای ارائه فرش دستباف کشورمان مطابق با طراحی آنها خواهد بود.
    رئیس مرکز ملی فرش ایران، دومین سطح همکاری را نمایشگاه‌های لوکس یا به اصطلاح لاکچری عنوان کرد و افزود: نمایشگاه‌های لوکس و لاکچری می تواند فرش ایران را در سطح بالایی معرفی کند و در برندسازی و ایجاد ارزش افزوده نقش شایانی داشته باشد.
    مرداسی تصریح کرد: این امر کمک ارزنده‌ای به فرش دستباف کشورمان ارائه می کند که در این صورت هم برای نمایشگاه‌های عرضه کننده و هم برای صادرکنندگان فرش دستباف کشورمان سودآور خواهد بود.
    وی در ادامه سطح سوم همکاری را نمایشگاه‌های مهم فصلی و بین‌المللی کشور چین عنوان کرد و افزود: نمایشگاه دموتکس شانگ‌های، مبلمان پکن و نمایشگاه فرش شینینگ می‌تواند بستر مناسبی برای عرضه فرش دستباف کشورمان باشد.
    رئیس مرکز ملی فرش ایران، به افزایش قابل توجه صادرات فرش دستباف کشورمان به کشور چین اشاره کرد و اظهار داشت: تا سال 88 صادرات فرش دستباف ایران به چین سالیانه 400 هزار دلار بود که این رقم در سال 89 به رقم قابل توجه 5 میلیون دلار رسیده است که البته در بازاری به وسعت کشور چین بسیار کوچک است.
    مرداسی تاکید کرد: صادرات فرش دستباف ایران به کشور چین در دو سال اخیر از رشد فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و امیدوارکننده است ضمن آنکه باید این مهم نیز مورد توجه قرار گیرد که این صادرات فارغ از صادرات چمدانی است.
    رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: اگر تلاش‌هایمان را مضاعف کنیم و برنامه‌ریزی مدون صورت گرفته را محقق سازیم، رسیدن به صادرات 50 میلیون دلاری در برنامه‌ پنجم دور از دسترس نیست ضمن آنکه ظرفیت بازار چین به دست آوردن رقمی بالاتر از 50 میلیون دلار را نیز متصور می‌سازد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/732.bos