شماره: 683 تاریخ : 1390/04/12-12:00:00

رییس جمهور در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برگزیده مسکن مهر کشور:

طرح جدید مسکن به مورد اجرا در می آید / مسکن مهر تمرینی برای کاری بزرگ بود

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید در شهرسازی کشور، انقلاب واقعی ایجاد شود، گفت: مسکن مهر مقدمه‌ انجام کار بزرگتری در بخش مسکن کشور است و نقاطی هم برای انجام این

 به گزارش شبکه تحلیلی ، خبری بانک صنعت، دکتر محمود احمدی نژاد ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برگزیده مسکن مهر سراسر کشور فرا رسیدن اعیاد شعبانیه را پیشاپیش به فعالین بخش تعاون، ملت ایران و جامعه بشری تبریک گفت و اظهار داشت: تلفیق بخش تعاون و مسکن موجب ایجاد اتفاقات بزرگ در کشور شده است. در آغاز اجرای طرح مسکن مهر عده‌ای آن را باور نداشتند و تصور می‌کردند این طرح برای تبلیغات انجام شده و زودگذر است اما عده‌ای معتقد بودند باید مشکل مسکن را با استفاده از این طرح به صورت ریشه‌ای حل کرد بنابراین با اتکا به نیروی مردم این کار بزرگ انجام شد.
رییس‌جمهور افزود: مشکل مسکن هنوز بطور کامل در کشور حل نشده اما در مسیر برطرف شدن قرار گرفته است.
دکتر احمدی نژاد با تشکر از فعالین عرصه مسکن مهر از آغاز طرح بزرگ دیگری در بخش مسکن خبر داد و خاطر نشان کرد: طرح مسکن مهر تمرینی برای انجام کاری بزرگ و ماندگار است تا شیوه شهرسازی کشور سامان یابد.
رییس‌جمهور ضمن تشریح طرح جدید دولت برای مسکن به وجود 30 میلیون هکتار زمین بلااستفاده در کشور اشاره کرد و گفت: باغات بسیاری در تهران به دلیل نوع طراحی شهر از بین رفته است. پیش از انقلاب اسلامی طرحی برای ایجاد 200 هزار هکتار فضای سبز در تهران تهیه شده بود اما حداکثر سالیانه دو هزار هکتار فضای سبز ایجاد شد و با توجه به این شرایط ایجاد 200 هزار هکتار فضای سبز به 100 سال زمان نیاز دارد.
رییس‌جمهور در خصوص برنامه دولت برای حل این مشکل، خاطر نشان کرد: برنامه ریزی دولت باید به گونه‌ای باشد که زمین را بی‌ارزش و ساختمان را با ارزش کند و در این راستا می‌توان به هر خانواده ایرانی مقداری از زمین‌های بلااستفاده را اجاره داد تا آنها بخشی از آن را ساخته و در بخش دیگری از آن باغ ایجاد کنند و اگر به 20 میلیون خانوار ایرانی 2 میلیون هکتار زمین اجاره بدهیم و اجازه ساخت سه طبقه را نیز به آن بدهیم، 60 میلیون خانواده ایرانی خانه‌دار خواهند شد.
دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به سابقه انجام این طرح در سایر کشورها، اظهار داشت: اکنون شهرهایی در دنیا وجود دارد که از 18 میلیون خانواده، 17 میلیون آن در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کنند.
رییس‌جمهور از راه‌اندازی این طرح تا پایان سال در 10 تا 15 نقطه کشور خبر داد و گفت:‌ این طرح موجب افزایش کیفیت زندگی، راحتی و آرامش در میان مردم می‌شود.
دکتر احمدی‌نژاد با انتقاد از استفاده از الگوهای شهرسازی کشورهای دیگر در کشورمان، تصریح کرد: باید با کنار گذاشتن الگوهای شهرسازی برخی از کشورهای دنیا، الگویی متعالی بر پایه فرهنگ بومی خود ایجاد کنیم.
وی افزود: تعاون به معنای همکاری متقابل است و اگر به نقطه ای برسیم که همه مردم نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت و همکاری متقابل داشته باشند، دیگر مشکلی در کشور باقی نخواهد ماند.
رییس‌جمهور با بیان اینکه روحیه و فرهنگ تعاون پایه جهش‌ها و حرکت‌های بزرگ در میان یک ملت است،‌ خاطر نشان کرد: باید روحیه تعاون را حفظ کنیم چرا که این موضوع ریشه در فرهنگ و آرمان‌های کشورمان دارد.
دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر لزوم گسترش این روحیه در کشور، تصریح کرد: ادغام وزارتخانه تعاون با دو وزارتخانه دیگر به معنای تضعیف یا ایجاد خلل در کار تعاونی‌ها نیست بلکه به معنای تقویت روحیه تعاون و توسعه این شیوه فعالیت در کشور است.
رییس‌جمهور افزود: تعاونی‌ها بستری برای شکوفایی توانمندی‌های افرادی که به تنهایی فرصت شکوفایی نمی‌یابند، ایجاد می‌کند.
دکتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از گرانی قیمت مسکن و همچنین از بین رفتن باغات در شهرهای بزرگ، گفت: بخشی از این مشکلات به نوع طراحی، ضوابط و مدیریت شهری بازمی‌گردد زیرا هنگامی که به منظور جلوگیری از تخریب طبیعت برای شهرها حریم تعیین می‌کنیم به دلیل تفاوت ایجاد شده در قیمت مسکن در بخش اصلی شهر و حریم، حاشیه‌نشینی افزایش یافته و علاوه بر تخریب حریم هزینه‌های اداره شهر هم افزایش می‌یابد.
رییس‌جمهور همچنین اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد در کشورمان از شرایط غیرعالمانه و غیرعادلانه بهره برده و فضایی را در بازار مسکن ایجاد کرده اند که با افزایش قیمت‌ها از شرایط نامنظم بازار سود ببرند. بنابراین باید برنامه‌ها، طراحی‌ها و مدیریت مسکن کشور را به سمتی ببریم که زمینه برای فعالیت این افراد محدود شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/683.bos