شماره: 658 تاریخ : 1390/04/10-12:00:00

ابهامات کارگزاران بورس درباره معاملات آتی سکه یک گرمی

در حالی قرار است قرارداد آتی سکه ‌یک گرمی در نیمه اول سال جاری راه اندازی شود که در صورت حل نشدن برخی ابهامات و مسائل مطرح شده از سوی کارگزاران، معاملات این کال

 

چهار سال از طرح مسئله عرضه نقدی سکه طلا در بورس کالا و مخالفت بانک مرکزی با این تصمیم می‌گذرد.
در حالی که عرضه نقدی سکه در بورس کالا با شکست مواجه شد و بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌‌ای رسماً آن را منتفی کرد، بورس کالا معاملات آتی سکه یک گرمی را دنبال می‌کند،برنامه‌ای که کارهای مطالعاتی و علمی آن انجام و به سازمان بورس نیز ارسال شده است.
*
مرجع مشخصی برای تعیین قیمت سکه یک گرمی وجود ندارد
سیدرضا اعجازی به عنون یکی از کارگزاران معاملات آتی در خصوص موفقیت معاملات آتی سکه‌ یک گرمی اظهار داشت: این مسئله بستگی به این دارد که خریداران و فروشندگان نسبت به معاملات سکه یک گرمی تمایلی نشان بدهند یا خیر.
وی با اشاره به اینکه اگر دلیل شروع قرارداد‌های آتی سکه یک گرمی میزان مبلغ قرارداد‌ها است، افزود:می‌توانند تعداد 10 قطعه سکه هر قرارداد را به طور مثال به 5 سکه کاهش دهند.
اعجازی گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر گرفت این است که سکه طرح امامی یک مرجع قیمت گذاری دارد ولی برای سکه یک گرمی مرجعی برای تعیین قیمت رسمی وجود ندارد.
به گفته وی، هر کالایی که بخواهد به صورت آتی معامله شود، باید یک مرجع رسمی قیمت گذاری داشته باشد.
عضو هیئت مدیر کارگزاری آگاه در پایان در خصوص اثر تعداد سکه‌های یک گرمی ضرب شده و میزان ذخیره سازی آن در بانک مرکزی، بیان کرد: اگر بدانیم میزان سکه‌های یک گرمی ضرب شده،تداوم ضرب آن و میزان ذخیره بانک مرکزی چه وضعیتی دارد مسلماً بر روی معاملا آتی اثر‌گذار است.

*
شکست عرضه در صورت عدم تداوم در ضرب
فرزاد سهرابی یکی از کارگزارانی که در بخش معاملات آتی فعالیت می‌کند در خصوص سکه یک گرمی تأکید کرد:اگر سکه های ضرب شده به همین میزانی باشد که در دست مردم است و بانک مرکزی ذخیره‌ای نداشته باشد، معاملات سکه یک گرمی با مشکل روبه رو شده و موفق نخواهد شد.

*
ضرورت تعامل بیشتر بورس‌کالا و بانک مرکزی
در مقابل این دیدگاه که باید یک مرجع قیمت گذاری رسمی برای سکه یک گرمی مانند سکه‌های طرح امام وجود داشته باشد، مدیر قرارداد‌های آتی یکی از کارگزاری‌های فعال با این نکته موافق بوده و معتقد است: اگر قرار باشد معاملات آتی سکه یک گرمی شروع شود باید طی مذاکراتی که بورس کالا با بانک مرکزی انجام می‌دهد، قیمت رسمی آن اعلام شود.
پوریا ارژنگ با اعلام اینکه دید مثبتی به معاملات آتی سکه یک گرمی دارد، گفت: در صورت انجام این کار افرادی که به دلیل کمبود سرمایه نمی‌توانستند به این بازار ورود کنند، این امکان برایشان ایجاد شده و بنابراین، سرمایه‌های اندک نیز به بورس وارد و حجم معاملات را افزایش می‌دهد.
همچنین وی معتقد است، نوسان سکه یک گرمی نیز از سکه‌های طرح امام کمتر خواهد بود.
این کارگزار یکی از نکات دیگری که به آن اشاره می‌کند این است که سه سال از راه اندازی معاملات آتی در بورس کالا گذشته ولی ارتباط و تعامل بورس کالا و بانک مرکزی ضعیف است و باید برای این مسئله بیشتر تلاش کرد.
ارژنگ در خصوص میزان سکه‌های یک گرمی ضرب شده که حدود دو میلیون قطعه است، خاطر نشان کرد: با گسترده شدن معاملات آتی حقوقی‌ها نیز وارد این بازار شده و اگر اقدام به خرید سکه در تعداد بالاتر از موجودی بازار کنند در صورتی که به تحویل بیانجامد دچار مشکل می‌شوند، زیرا میزان سکه‌‌های موجود پاسخگو نیست که به تحویل سکه بیانجامد

*
تردید در موفقیت در معاملات آتی سکه یک‌ گرمی
در حالی پذیرش سکه یک گرمی که به گفته مدیر قرارداد‌های آتی بورس کالا احتمالاً در تیر ماه انجام و معاملات آن در نیمه اول سال شروع می‌شود که سه نکته، نبود مرجع رسمی برای قیمت گذای، مشخص نبودن وضعیت تداوم ضرب سکه یک گرمی از سوی بانک مرکزی و میزان ذخیره سازی آنها از جمله مواردی است که از سوی کارگزاران مطرح شد.
به گفته احمد رضایی برای شروع معاملات این کالا نیازی به مجوز بانک مرکزی نیست زیرا این سکه‌ها در دست مردم بوده و آنها می‌توانند در بورس اقدام به عرضه کنند، در عین حال به نظر می‌رسد لازم است ابهاماتی که از سوی
مطرح می‌شود برطرف شود زیرا اگر مرجع مشخص برای قیمت گذاری نباشد، شفافیت در معاملات وجود نخواهد داشت و اگر ضرب سکه‌ها ادامه نداشته باشد و به میزان لازم در بانک مرکزی ذخیره نشده باشد در صورت نیاز به تحویل، خریداران دچار مشکل خواهند شد .


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/658.bos