شماره: 6279 تاریخ : 1391/06/12-12:00:00

پیشنهاد اتاق بازرگانی برای نهاد سازی اقتصادی جنبش عدم تعهد

دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر ضرورت نهادسازی اقتصادی در جنبش عدم تعهد گفت: تاسیس اتاق مشترک بازرگانی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را در اج

 به گزارش  بانک و صنعت به نقل از واحد مرکزی خبر، دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر ضرورت نهادسازی اقتصادی در جنبش عدم تعهد گفت: تاسیس اتاق مشترک بازرگانی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را در اجلاس تهران پیشنهاد داده ایم.

محمدمهدی راسخ گفت : هم اکنون با توجه به بحرانها اقتصادی غرب و امریکا، مسایل اقتصادی در اولویت قرار گرفته و اهمیت آن همتراز مسایل سیاسی و امنیتی و شاید هم بیشتر است.

وی اظهار داشت: اجلاس تهران فرصتی فراهم کرد تا مباحث و اولویت های اقتصادی هم تبیین شود تا بتوانیم از مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی این کشورها برای تقویت اقتدار جنبش استفاده کنیم.

راسخ با اشاره به حضور 120 کشور در جنبش عدم تعهد اظهار داشت: در این اجلاس پیشنهاد تاسیس اتاق مشترک بازرگانی را ارائه کردیم و در صورت تصویب نهایی، اتاق تهران این آمادگی را دارد مقدمات تشکیل این نهاد بازرگانی و همچنین تبیین ساختارهای سازمانی را فراهم کند.

وی گفت: عرضه بیش از 60 درصد نفت جهان از آن کشورهای عضو این جنبش است و باید با همگرایی اقتصادی و مزیت‌محور؛ استعدادهای اقتصادی کشورهای عضو جنبش را تقویت کنیم.

راسخ سرمایه‌گذاری مشترک را یکی از اصلی‌ترین نیازهای کشورهای عضو جنبش تعهد دانست و گفت: ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، بیمه مشترک و بانک مشترک جنبش عدم تعهد می‌تواند به تامین اهداف اقتصادی این نهاد کمک کند و ریاست سه ساله ایران برای این جنبش فرصتی طلایی برای کشور ماست که همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی را با اعضای این جنبش تقویت کند و می‌توانیم نهادها و تشکل‌های مورد نیاز را هم ایجاد کنیم.

راسخ گفت : اتاق بازرگانی  مشترک کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می تواند ساختاری باشد برای اینکه موضوع های تجاری را پیگیری کند.

وی از آمادگی اتاق تهران برای میزبانی اتاق های بازرگانی 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد خبر داد تا مقدمات لازم برای نهادسازی اقتصادی و تجاری فراهم شود.

دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران گفت: نهادهای بین المللی بیمه ای و بانکی در جهان در سلطه کشورهای غربی قرار دارد که برای رهایی از روند می توان برای ایجاد نهادهای همسان در درون جنبش عدم تعهد اقدام کرد


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/6279.bos