شماره: 6249 تاریخ : 1391/06/09-12:00:00

تجارت 43 میلیارد دلاری ایران با نم

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از تجارت 43 میلیارد دلاری کشورمان با کشورهای اعضای جنبش عدم تعهد(نم) خبرداد و گفت: ضرورت دارد تا در این اجلاس، بلوک اقتصادی میان کشورهای عضو تشک

کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی  با اشاره به موفقیت اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران که هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: از 37 هزار میلیارد دلار حجم تجارت جهانی، بیش از 7 هزار میلیارد دلار مربوط به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است؛ به این معنا که حدود 20 درصد از تجارت جهانی در اختیار این کشورها است.

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در سال گذشته ایران به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، 21 میلیارد دلار صادرات داشته و از آنها نیز، 22 میلیارد دلار واردات انجام داده است بنابراین حجم تجارت خارجی ایران با این کشورها، حدود 43 میلیارد دلار بوده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس زمینه‌های توسعه روابط با این کشورها در حیطه صادرات، واردات، سرمایه‌گذاری، تامین منابع مالی و مباحث اقتصادی و تجاری فراهم است و این اجلاس هم اکنون فرصت مناسبی است که از این فرصت استفاده شود.

به گفته کرمانشاهی، بر این اساس پیشنهاد می‌شود کشورهای عضو جنبش، کمیته‌های تخصصی برای مباحث اقتصادی و تجاری میان خود ایجاد کرده تا حجم روابط تجاری بین اعضا افزایش یابد؛ این در شرایطی است که علیرغم اینکه 120 کشور در این جنبش حضور دارند، اما کمیته جدی و معتبری بین کشورها برای توسعه روابط اقتصادی تشکیل نشده است.

وی اظهار داشت: همچنین کشورهای عضو باید در جهت توسعه روابط اقتصادی اعم از صادرات و واردات و سرمایه گذاری مشترک گام بردارند.

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت ایران پیش‌بینی کرد اگر طرفین علاقمند به توسعه روابط اقتصادی باشند، در مدت 5 سال؛ حجم تجارت خارجی ایران با این کشورها حداقل 50 درصد افزایش خواهد یافت.

وی گفت: پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی و صادرات دانش‌بنیان در کنار صادرات داروهای نوترکیب می‌تواند زمینه‌ساز توسعه تجارت خارجی ایران با این کشورها باشد.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/6249.bos