شماره: 6199 تاریخ : 1391/05/31-12:00:00

کاهش واردات و افزایش صادرات میوه

سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: اجرای سیاست مدیریت واردات و حمایت از تولید داخلی میوه باعث شد روند واردات این محصول در دو سال اخیر کاهش یابد.

به گزارش  بانک و صنعت به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، سید علیرضا شجاعی ، برخی انتقادها به تجارت محصولات کشاورزی به ویژه میوه را یک سویه و غیرمستند دانست و تاکید کرد: حمایت از تولید ملی و استفاده حداکثری از توان تولید داخل، اولویت وزارت صنعت معدن و تجارت است.

وی افزود: هماهنگی تشکل های تولیدی و توزیعی در سال های اخیر و اعلام نرخ مناسب خرید میوه از کشاورزان برای ذخیره سازی از اقدامات حمایت از تولید میوه و ساماندهی بازار آن بوده است.

وی گفت : این موضوع رضایت تولیدکننده ، توزیع کننده و مصرف کننده را در پی داشته است که البته دو نکته مهم در این زمینه وجود دارد و باید به آن توجه جدی شود.

شجاعی در بیان نکته اول به کاهش تدریجی و نه یکباره واردات پرداخت و اظهار داشت: روند کاهش با توجه به نیاز بازار باید به تدریج صورت گیرد تا شاهد افزایش ناگهانی قیمت برخی محصولات کشاورزی نباشیم ودر سال 90 بیش از 20 درصد و در چهارماه نخست امسال بالغ بر 18 درصد کاهش واردات میوه گزارش شده است.

مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت، پایداری در تولید را دیگر نکته مهم و قابل توجه بیان کرد و گفت: تولید کیفی پایدار، به میزان لازم، در زمان مورد نیاز و با قیمت مناسب از ضرورت های تنظیم پایدار بازار و قطع واردات است و صرف وجود مشابه داخلی کفایت نمی کند.

وی ادامه داد: میزان تولید از لحاظ حجم، کیفیت و قیمت باید بتواند نقش متعادل سازی قیمت ها به ویژه در زمان اوج مصرف و تقاضا را داشته باشد.

شجاعی لازمه تحقق این موضوع را وجود نگاه تجاری در تولیدکنندگان دانست و افزود: تولیدکننده باید بتواند خود را با نیاز و سلیقه مصرف کننده هماهنگ کند، در غیر این صورت همواره انتظار خواهد داشت سیستم دولتی فضای تولید را برای او محقق کند و حتی برخی نگرانی مصرف کنندگان نادیده گرفته شود.

سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت در باره ترکیب واردات میوه گفت : در چهار ماه نخست امسال، گروه میوه های گرمسیری و عمدتا موز با 63 درصد، بیشترین سهم را در واردات میوه داشته است ، البته اغلب میوه های این گروه مثل موز در کشور تولید نمی شوند یا تولید آنها بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: گروه مرکبات نیز 36 درصد سهم واردات میوه در چهار ماه اول سال را به خود اختصاص داده و سهم گروه سایر میوه ها تنها یک درصد است.

شجاعی گفت: این در حالی است که در این مدت حدود 28 هزار تن بیش از مدت مشابه سال گذشته صادرات میوه داشتیم که 16 برابر میزان واردات گروه سایر میوه هاست


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/6199.bos