شماره: 615 تاریخ : 1390/04/07-12:00:00

عدم پرداخت 20 میلیارد تومان مطالبات و بلاتکلیفی چایکاران

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های چایکاران کشور گفت: تا به امروز علاوه بر عدم حمایت دولت از چایکاران، طلب 20 میلیارد تومانی آنها نیز پرداخت نشده است.

احمد میربلوکی در واکنش به خبر قرار گرفتن ایران در جایگاه سومی بازار صادرات چای سریلانکا، اظهار داشت: متأسفانه این واقعیت دردناکی است که باید پذیرفت چرا که طبق برآوردهای صورت گرفته میزان تولید سالانه چای کشور در شرایط مطلوب 40 هزار تن و میزان مصرف سالانه چای در کشور 120 هزار تن است.
وی با انتقاد شدید از سیاست های دولت در حمایت از چایکاران، ادامه داد: شرایط فعلی چایکاران به هیچ وجه توجیه اقتصادی و شرعی ندارد، اصولی نیست که یک کشاورز چاری کار بر روی زمین های میلیاردی زندگی کند اما شب سر گرسنه به بالین بگذارد.
وی قوام و دوام فعالیت های کشاورزی را در گرو توجه به انتظارات و تأمین خواسته های کشاورزان دانست و افزود: متأسفانه کشاورز در تصمیم گیری ها هیچ نقشی ندارد یا به عبارتی این دیگران هستند که برای سرنوشت کشاورز و خانواده وی تعیین تکلیف می کنند در حالی که چنین رویکردی در اسلام غیرشرعی تلقی می شود.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های چایکاران کشور با اشاره به اینکه عدم حمایت حقیقی دولت از کشاورزان به خصوص چایکاران مناطق چایخیز شمال باعث شده است بسیاری از زمین های چایخیز نابود شود، گفت: در شرایطی چایکار مکلف به ادامه فعالیت کشاورزی است که در بازار های داخلی و خارجی هیچ سهمی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه چایکاران از بسته حمایتی تولید هیچ سهمی ندارند لزومی برای ادامه فعالیت نیست، دولت در حالی با تغییر کاربری زمین های چایکاری مخالفت می کند که هیچ تمهید حمایتی در حمایت از چایکاران نداشته و ندارد.
وی ضمن تأکید بر اینکه بیش از 95 درصد چایکاران موافق تغییر کاربری زمین های کشاورزی خود هستند، تصریح کرد: در حالی هکتارها زمین چایخیز به حال خود رها شده است که سالانه بیش از 80 تن چای مصرفی کشور از کشورهای تازه ظهور کرده در بازارهای عرضه چای تأمین می شود.
میربلوکی اظهار داشت: به طور معمول هر ساله در برداشت اول حدود 35 درصد کل محصول چای یک سال برداشت می شود که دارای عطر و بو هست اما رنگ ندارد که برداشت دوم به میزان 20 درصد و ترکیب آن با محصول چین اول مشکل رنگ هم رفع و چای مطلوبی حاصل می شود.
وی ادامه داد: به چز برداشت های بهاره و ابتدای تابستان، برداشت سوم به میزان 15 درصد در تیرماه و برداشت پاییز که چین پایانی در سال محسوب می شود در مجموع 30 درصد کل محصول سال را تشکیل می دهند که بر اساس برآوردهای انجام شده در شرایط مطلوب میزان برداشت سالانه چای کشور 40 هزار تن است که یک سوم چای مصرفی کشور را دربر می گیرد.
وی افزود: از زمانی سیاست آزادسازی چای اجرایی شده است، تمامی چایکاران در بلاتکلیفی به سر برده و اختیار فعالیت های خود را از دست داده اند یا به عبارتی این دیگران هستند که برای سرنوشت و موقعیت شغلی و اجتماعی آنها تصمیم می گیرند.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های چایکاران کشور با اشاره به اینکه چایکاران از آبان ماه سال 89 دیناری از حقوق خود را دریافت نکرده اند، خاطرنشان کرد: چایکاران تا به امروز بین 18 تا 20 میلیارد تومان طلب دارند که علاوه بر عدم حمایت های یارانه ای، مشکل پرداخت حق خود آنها هم مطرح است اما کسی به این بحث ها توجه نمی کند.
وی تأکید کرد: شرایط بد امروز بازار چای کشور مرهون سوء و عدم مدیریت در این حوزه است که متأسفانه همچنان به روال معمول ادامه دارد و کسی پاسخگوی فعالان در این حوزه نیست.

  

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/615.bos